لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۱

رییس مجلس ایران: به حمایت از حزب‌الله لبنان ادامه می‌دهیم


رییس مجلس ایران می‌گوید که موقعیت حزب‌الله در میان مسلمانان «عامل نگرانی غرب» شده آن را در فهرست تروریست‌ها قرار دهند.
رییس مجلس ایران می‌گوید که موقعیت حزب‌الله در میان مسلمانان «عامل نگرانی غرب» شده آن را در فهرست تروریست‌ها قرار دهند.
علی لاریجانی، رییس مجلس ایران، از اقدام اتحادیه اروپا در تروریست نامیدن شاخه نظامی گروه حزب‌الله لبنان به شدت انتقاد کرده و به این اتحادیه هشدار داد که وجهه خود را در میان مسلمانان از دست داده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای لاریجانی که روز چهارشنبه، دوم مرداد، در ابتدای نشست علنی مجلس شورای اسلامی سخن می‌گفت، حزب‌الله لبنان را «قهرمانی» نامید که «راه صحیح مبارزه» با اسرائیل را به مسلمانان نشان داده و به «الگوی» آنان تبدیل شده است.

به گفته رییس مجلس ایران، موقعیت حزب‌الله در میان مسلمانان «عامل نگرانی غرب» شده تا در «اقدامی مضحک و ارتجاعی»، شاخه نظامی حزب‌الله را در فهرست تروریست‌ها قرار بدهند.

اتحادیه اروپا در نشست روز دوشنبه، ۳۱ تیر، خود تصویب کرد که شاخه نظامی حزب‌الله را به دلیل آن‌چه اقدامات تروریستی این گروه در خاک اروپا عنوان شده است، در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهد.

اشاره این اتحادیه به موضوع انفجار در اتوبوس حامل گردشگران اسرائیلی در بلغارستان است که تابستان گذشته رخ داد و به مرگ شش نفر انجامید. حزب‌الله لبنان از متهمان اصلی این رخداد معرفی شده است.

این تصمیم اتحادیه اروپا واکنش وزارت امور خارجه ایران را در پی داشت که ضمن محکوم کردن آن مدعی شد اتحادیه اروپا «علیه مردم لبنان» اقدام کرده است.

گروه حزب‌الله که از حمایت‌های مالی و نظامی ایران برخوردار است در دولت ائتلافی لبنان نقش دارد که همین مسئله باعث می‌شد برخی از اعضای اتحادیه اروپا نسبت به قرار دادن نام آن در فهرست سازمان‌های تروریستی تردید کنند و از تبعات آن نگران باشند.

با این حال، تمام ۲۸ عضو این اتحادیه در نهایت بر سر این ماجرا به توافق رسیدند و علیه حزب‌الله لبنان رای دادند تا این گروه مشمول مجازات‌های اتحادیه اروپا قرار گیرد.

اما رییس مجلس ایران این اقدام اتحادیه اروپا را «اقدامی شنیع» و «دنباله‌روی رعیت‌گونه از آمریکا» خوانده و می‌گوید که جمهوری اسلامی به «حمایت همه‌جانبه» خود از حزب‌الله لبنان «با تمام وجود» ادامه خواهد داد.

به گفته آقای لاریجانی، اتحادیه اروپا و آمریکا «رفتاری دوگانه» دارند و در حالی که «ترویست‌های منفور مانند منافقین» را از فهرست گروه‌های تروریستی خارج می‌کنند، حزب‌الله در این فهرست قرار می‌دهند.

او همچنین حمایت‌های غرب از مخالفان حکومت سوریه را نیز نشانه‌ای دیگر از «رفتار دوگانه» اروپا و آمریکا دانست و شورشیان سوریه را «تروریست‌های افراطی» خواند.

ایران در بحران سوریه همراه با حزب‌الله از حکومت بشار اسد حمایت می‌کند. اما در حالی که ایران می‌گوید حمایت‌هایش از اسد جنبه نظامی ندارد، حزب‌الله لبنان به صراحت اعتراف می‌کند که نیروهایش در سوریه به جنگ علیه مخالفان مشغول هستند.

از حضور نظامی حزب‌الله در سوریه به عنوان یکی از عواملی نام برده می‌شود که اعضای اتحادیه اروپا را به اقدام علیه این گروه تشویق کرد.

این تصمیم اتحادیه اروپا واکنش دسته‌جمعی نمایندگان مجلس ایران را نیز در پی داشته است.

قانون‌گذاران ایران روز سه‌شنبه، اول مرداد، بیانیه‌ای را در محکومیت این مسئله منتشر کردند که در آن از حزب‌الله لبنان به عنوان «الگوی مقاومت و خار چشم دشمنان اسلام» نام برده می‌شود.

آنها همچنین اقدام اتحادیه اروپا در تروریست نامیدن حزب‌الله لبنان را «اقدامی ضداسلامی و ضدانسانی» خوانده‌اند و در نهایت تاکید کرده‌اند که «قاطعانه» از حزب‌الله و رهبری آن، حسن نصرالله، حمایت می‌کنند.

اقدام اتحادیه اروپا از نظر اقتصادی، باعث ضبط دارایی‌های حزب‌الله در خاک اروپا و ممانعت از فعالیت‌های تجاری آن خواهد شد.
XS
SM
MD
LG