لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۵

وعده سرپرست وزارت علوم: دانشجوی ستاره‌دار نخواهیم داشت


جعفر توفیقی، سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
جعفر توفیقی، سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
جعفر توفیقی، سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، می‌گوید که امسال هیچ دانشجویی به‌ خاطر سلایق سیاسی خود «ستاره‌دار» و «محروم از تحصیل» نخواهد شد.

در گفت‌وگویی با روزنامه شرق که روز شنبه، ۹ شهریور، منتشر شد، آقای توفیقی اظهار داشت، در روزهای اخیر حدود ۱۳۰ نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و دانشجویان به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شکایت برده‌اند، کسانی که معتقدند در دولت‌های محمود احمدی‌نژاد به خاطر مسائل سیاسی و اعتقادی «حقی از آنان ضایع شده است».

به گفته او، «مستنداتی» وجود دارد که نشان می‌دهد برخی از اساتید دانشگاه‌ها به خاطر «مسائل سیاسی و باورهایشان» بازنشسته شده‌اند و اکنون وزارت علوم، تحقیقات و فناوری وضعیت آنها را مورد رسیدگی قرار می‌دهد.

در دوران ۸ ساله ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد بارها اخباری درباره بازنشسته شدن اجباری یا اخراج برخی اساتید منتقد دولت منتشر شد، چهره‌هایی که عموما نزدیک به اصلاح‌طلبان بودند.

اخراج اساتید به‌ویژه در دانشگاه علامه طباطبایی شدت بیشتری داشت، تا جایی که صدرالدین شریعتی، رئیس این دانشگاه، همزمان چندین استاد اقتصاد این دانشگاه را بازنشسته یا اخراج کرد که از جمله آنها می‌توان محمد ستاری‌فر، رئیس سابق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در دولت محمد خاتمی را نام برد، چهره‌ای که آقای شریعتی او را به دست داشتن در ناآرامی‌های عاشورای سال ۱۳۸۸ متهم می‌کند.

با این حال رئیس دانشگاه علامه طباطبایی می‌گوید که این اساتید یا به درخواست خود بازنشسته شده‌اند یا موعد بازنشستگی آنها سر رسیده بود که دانشگاه در این‌ باره دست به اقدام زد.

اما از زمان تشکیل دولت حسن روحانی، بحث تغییر رئیس دانشگاه علامه طباطبایی نیز پیش آمده است که اکنون جعفر توفیقی با تایید آن می‌گوید که چنین مسئله‌ای «مطالبه اعضای هیئت علمی» دانشگاه است.

به گفته او، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مشغول بررسی موضوع تغییر رئیس دانشگاه علامه طباطبایی است و در آینده نزدیک در این‌ باره تصمیم گرفته خواهد شد.

آقای توفیقی همچنین درباره «دانشجویان ستاره‌دار» نیز اظهار داشت: «جهت‌گيری ما اين است که امسال هيچ‌ کس به‌ دليل شائبه‌هاي سليقه‌اي و سياسي از تحصيل محروم نشود. ما اين کار را اجرايي مي‌کنيم و در واقع دانشجوي ستاره‌دار نخواهيم داشت.»

دانشجوی ستاره‌دار اصطلاحی‌ است که از دولت اول محمود احمدی‌نژاد رایج شد و به آن دسته از دانشجویانی اشاره دارد که به‌ خاطر مسائل سیاسی و اعتقادی با مشکلاتی در رابطه با ادامه تحصیل مواجه شده‌اند. این دانشجویان زمانی که برای ثبت نام به دانشگاه‌های خود مراجعه کردند، متوجه یک یا چند ستاره شدند که در پرونده‌شان درج شده است.

در همین حال روزنامه شرق می‌نویسد، سازمان سنجش در روزهای اخیر تعداد زیادی از متقاضیان ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد را «احضار» کرده و «مورد پرس‌وجو» قرار داده که این مسئله «شایبه دور جدید ستاره‌دار کردن دانشجویان را تقویت می‌کند».

اگرچه اکنون سرپرست وزارت بر پایان ماجرای ستاره‌دار شدن دانشجویان تاکید می‌کند و می‌گوید که از سازمان سنجش نیز خواسته است گزارشی درباره این مسئله ارائه دهد.
XS
SM
MD
LG