لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۶

هشدار ایران به آژانس درباره «نشت اطلاعات محرمانه اعضا»


فریدون عباسی، رئیس سازمان اتمی ایران پیش از این گفته بود که آژانس اطلاعات ایران را در اختیار «تروریست‌ها» می‌گذارد.
فریدون عباسی، رئیس سازمان اتمی ایران پیش از این گفته بود که آژانس اطلاعات ایران را در اختیار «تروریست‌ها» می‌گذارد.
در حالی که تهران خود را برای میزبانی دور بعدی مذاکرات با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آماده می‌کند، فریدون عباسی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران هشدار داد که دیدبان اتمی سازمان ملل متحد اطلاعات محرمانه اعضا را حفظ نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، آقای عباسی روز سه‌شنبه، ۲۴ بهمن اظهار داشت: «مدیران آژانس [بین‌المللی انرژی اتمی] باید توجه کنند که متاسفانه سیستم آنها از امنیت کافی برخوردار نیست و لازم است در نحوه تعامل با ایران دقت بیشتری داشته باشند... این نکته را جمهوری اسلامی ایران بارها گوشزد کرده است.»

دور بعدی مذاکرات ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه، ۲۵ بهمن برگزار می‌شود و انتظار می‌رود آژانس همچنان بر خواسته خود مبنی بر بازدید از سایت نظامی پارچین در نزدیکی تهران اصرار کند.

این نهاد بین‌المللی می‌گوید که احتمال می‌رود در سایت پارچین برخی آزمایش‌های اتمی انجام شده باشد، اما تهران این ادعا را رد می‌کند و می‌گوید که سایت پارچین با فعالیت‌های اتمی آن ارتباطی ندارد.

فریدون عباسی با بیان این که اطلاعات منتشر شده در رسانه‌ها درباره فعالیت‌های اتمی ایران، کشف این رسانه‌ها نیست، گفت: « هرگونه اعلام رسانه‌ای در خصوص فعالیت‌های سازمان [انرژی اتمی ایران] پس از اطلاع دقیق آژانس صورت می‌گیرد.»

او افزود: «نکته جالب توجه اینجاست که نشت اخبار محرمانه کشورمان مدت کوتاهی پس از حضور بازرسان [آژانس بین‌المللی انرژی اتمی] و اطلاع آنها صورت می‌گیرد.»

آقای عباسی پیش از این نیز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را متهم کرده بود که اطلاعات هسته‌ای ایران را در اختیار «خرابکاران و تروریست‌ها» می‌گذارد.

او گفته بود، «در گزارش‌های مدیر کل [آژانس بین‌المللی انرژی اتمی] تعداد سانتریفوژها و پسماندهای ماشین‌ها ارایه می‌شود و این داده‌ها باعث می‌شود کسانی که قصد خرابکاری در تاسیسات ما را دارند، اطلاعات لازم را بدست آورند.»

ایران سرویس‌های امنیتی خارجی را مسئول ترور دانشمندان و دست‌اندرکاران برنامه‌ اتمی خود اعلام کرده است.

مسعود علی‌محمدی، مجید شهریاری و مصطفی احمدی‌روشن از جمله دانشمندان هسته‌ای هستند که تهران می‌گوید سازمان امنیتی اسرائیل، موساد، آنها را به قتل رسانده است. اسرائیل این ادعا را نه تایید و نه تکذیب کرده است.
XS
SM
MD
LG