لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۸

«مرحله سوم خشکسالی در ایران آغاز شده است»


گزارش‌های مختلف از نابودی سفره‌های آب زیرزمینی و «خشکسالی هیدرولوژیکی» حکایت دارد
گزارش‌های مختلف از نابودی سفره‌های آب زیرزمینی و «خشکسالی هیدرولوژیکی» حکایت دارد
محقق ارشد مرکز اقلیم‌شناسی ایران می‌گوید که پژوهش‌های این مرکز نشان می‌دهد تا ۹۰ سال آینده میزان بارندگی در کشور ۱۰ درصد کاهش می‌یابد و سفره‌های آب زیرزمینی هم از بین می‌روند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:53 0:00
لینک مستقیم

در گفت‌وگویی با خبرگزاری مهر که روز جمعه، چهارم مرداد منتشر شد، ایمان باباییان اظهار داشت، مرکز ملی اقلیم‌شناسی با مدل‌سازی تغییرات اقلیمی توانسته وضعیت آب و هوا و میزان بارندگی در کشور را تا سال ۲۱۰۰ میلادی پیش‌بینی کند، اما چنان‌چه به‌نظر می‌رسد این پیش‌بینی‌ها حاوی خبرهای امیدوارکننده‌ای نیست.

به گفته این محقق، دمای هوای ایران در طول ۹۰ سال آینده ۳ تا ۵ درجه افزایش می‌یابد، باراش باران و برف کم خواهد شد و با کاهش برف به‌ویژه، منابع سفره‌های آب زیرزمینی نیز محدود و محدودتر می‌شود.

آقای باباییان همچنین گفت که تداوم خشکسالی‌های کنونی باعث شده است ایران از هم‌اکنون وارد مرحله سوم خشکسالی شود، مرحله‌ای که به «خشکسالی هیدرولوژیکی» معروف است و طی آن سفره‌های آب زیرزمینی رفته رفته از میان می‌روند.

وی در نهایت هشدار داد که در مرحله خشکسالی سوم، مهاجرت گسترده‌ای از روستاها به شهرها رخ خواهد داد که این امر خود مشکلات اجتماعی و اقتصادی دیگری را به همراه خواهد داشت.

پیش از این گزارش‌های متعددی درباره نابودی سفره‌های آب زیرزمینی در کشور منتشر شده بود.

یکی از آخرین آنها گزارشی‌ست که خبرگزاری تسنیم روز پنج‌شنبه، سوم مرداد منتشر کرد و در آن به نقل از معاون «امور تالاب‌ها و دفتر زیستگاه‌ها و مناطق زیستی کشور» نوشت، ۶۰ درصد دشت‌های کشاورزی ایران با افت سطح آب‌های زیرزمینی مواجه هستند.

به گفته او، افزایش چاه‌های غیرمجاز و استفاده از روش‌های نوین آبیاری به جای آبیاری صنعتی باعث این معضل شده است که باید از آن جلوگیری کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، نیز روز دوشنبه، ۳۱ تیر، گفت‌وگویی با پرویز کردوانی، کارشناس ارشد محیط زیست، منتشر کرد که هشدار می‌داد ایران «تا ابدالدهر در خشکسالی هیدورلوژیکی باقی خواهد ماند، حتی اگر بارندگی طی ۲۰ سال دو برابر شود».

آقای کردوانی می‌گوید، توسعه کشاورزی، صنعت و شهر باعث افراط در مصرف آب‌های زیرزمینی و از بین رفتن آنها شده است.

مجموعه این سخنان می‌تواند تاییدی بر گزارش اخیر ناسا باشد که اواخر تیر ماه منتشر شد و ایران را در شمار ۴۵ کشوری قرار می‌داد که دچار «خشکسالی شدید» شده و در معرض «بحران» قرار دارند.

ناسا می‌گوید که دوره خشکسالی ایران ۳۰ ساله خواهد بود و از هم‌اکنون آغاز شده است.
XS
SM
MD
LG