لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۴

مذاکرات اتمی ایران و ۱+۵ در وین آغاز شد


محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران و کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نشست آغازین مذاکرات را هدایت می‌کنند
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران و کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نشست آغازین مذاکرات را هدایت می‌کنند
خبرگزاری‌ها از محل برگزاری این دور از مذاکرات اتمی ایران و ۵+۱ گزارش می‌دهند که این دور از مذاکرات بعدازظهر روز سه‌شنبه توسط معاونان محمدجواد ظریف و کاترین اشتون ادامه خواهد یافت.

دور جدید مذاکرات ایران و قدرت‌های جهانی در شهر وین، پایتخت اتریش، با هدف دستیابی به راه‌ حلی جامع در رابطه با مناقشه اتمی میان جمهوری اسلامی و قدرت‌های جهانی ساعت ۱۱ صبح به وقت محلی آغاز شد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:16 0:00
لینک مستقیم

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، از وین،‌ عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، آغاز این دور از مذاکرات را «خوب» توصیف کرده و مایکل مان، سخنگوی خانم اشتون، نیز گفته است: «مذاکرات در فضای خوبی برگزار شد.»

آقای عراقچی از طرف ایران و هلگا اشمید، معاون کاترین اشتون، از طرف گروه ۵+۱ از بعدازظهر سه‌شنبه هدایت این دور از مذاکرات را بر عهده خواهند داشت.

این مذاکرات در سطح معاونان وزیر خارجه ایران و گروه ۱+۵، متشکل از ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان به همراه اتحادیه اروپا برگزار می‌شود، و به گزارش خبرگزاری‌ها قرار بر این است تا سه روز ادامه یابد.

نتایج این مذاکرات روز گذشته محور سخنرانی آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، قرار گرفت که نسبت به آن ابراز بدبینی کرد، اما وزیر امور خارجه ایران در وین تاکید کرده است که «اگر طرفین با اراده و نیت سیاسی خوب و با هدف حل مسئله وارد مذاکرات شوند، نتایج مثبتی حاصل می‌آید».

در همین حال مقامات آمریکا نیز این دور از مذاکرات را «بسیار سخت» دانسته‌ و تاکید کرده‌اند که مخاطرات و حساسیت‌های آن بسیار است.

ایران و گروه ۱+۵ اوایل ماه آذر در شهر ژنو سوئیس به توافقی موقت دست یافتند که بر اساس آن تهران برنامه اتمی خود را محدود می‌سازد تا غرب نیز در ازای آن بخشی‌های از تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی را لغو کند. مذاکرات امروز بر مبنای این توافق‌نامه انجام می‌شود.
XS
SM
MD
LG