لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۶

نخستین روز مذاکرات اتمی در پی دیدار «سازنده» ظریف و اشتون


محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، ارزیابی مثبتی از دیدار خود با کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، داشته است.
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، ارزیابی مثبتی از دیدار خود با کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، داشته است.
دور چهارم مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در حالی روز چهارشنبه، ۲۴ اردیبهشت، در وین آغاز شد که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، شب قبل از آن در یک برنامه شام کاری درباره چارچوب این مذاکرات به رایزنی پرداختند.

گزارش خبرگزاری‌های ایران از جمله ایسنا و واحد مرکزی خبر بیان می‌کند که آقای ظریف ارزیابی مثبتی از گفت‌وگوهای خود با خانم اشتون داشته و آن را «خوب» و «سازنده» دانسته است.

به گفته او، طرفین در این دیدار تاکید کرده‌اند که باید به‌ طور مشترک روند کار را پیش ببرند و به مسائل رسیدگی کنند.

آقای ظریف اظهار داشت: «ضروری است دو طرف با اطمینان از روش برخورد طرف مقابل و اعتماد به‌ نفس وارد مذاکره شوند و فکر می‌کنم جلسه امشب چارچوب مناسبی را برای پیش بردن کار فراهم کرد.»

پیش از این مقرر شده بود که در این دور مذاکرات، نگارش پیش‌نویس توافق‌نامه اتمی میان ایران و قدرت‌های جهانی آغاز شود، امری که مذاکره‌کنندگان ایرانی و غربی از آن به عنوان مرحله‌ای سخت در مذاکرات نام برده‌اند.

محمدجواد ظریف نیز به «اختلافات غیرقابل پیش‌بینی» اشاره می‌کند که امکان دارد هنگام نگارش توافق‌نامه بروز پیدا کند و می‌گوید: «وقتی وارد نگارش متن می‌شویم ممکن است یک نقطه و ویرگول هم محل اختلاف باشد و قابل پیش‌بینی نیست. به همین دلیل به جز نشست اردیبهشت، سه نشست دیگر در سطح سیاسی خواهیم داشت.»

به گفته او، امکان دارد وزرای خارجه ایران و گروه ۱+۵ اواخر خرداد و اوایل تیر نشستی با یکدیگر برگزار کنند، ضمن آن که طرفین تصمیم گرفته‌اند برنامه‌های خود در نیمه دوم تیرماه را خالی بگذارند تا اگر نیازی باشد، تمام وقت به مذاکره بپردازند، اما تا وقتی مرحله نگارش توافق‌نامه آغاز نشود، ماجرا روشن نیست.

ایران و قدرت‌های جهانی مطابق توافق‌نامه موقت ژنو که آذرماه گذشته منعقد شد، باید تا ۲۹ تیر به توافق نهایی برای حل و فصل مناقشه اتمی تهران دست پیدا کنند.

در این میان آمریکا تاکید کرده که برای دستیابی به توافق نهایی لازم است که تهران درستی ادعاهایش مبنی بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود را اثبات کند، و در غیر این صورت توافق‌نامه‌ای امضا نخواهد شد.

با این حال ایران همواره می‌گوید که به دنبال ساخت سلاح اتمی نیست و برنامه اتمی‌اش برای تامین نیازهای داخلی اجرا می‌شود، مسئله‌ای که محمدجواد ظریف نیز سه‌شنبه شب بار دیگر بر آن تاکید کرد: «ما دنبال سلاح اتمی نبوده و نیستیم و آن را برای امنیت‌مان مفید نمی‌دانیم و مشکلی نداریم که برای دنیا مشخص شود که ما دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم.»

ایران هم‌اکنون تحت تحریم‌های شدید بین‌المللی قرار دارد که با انجام مذاکرات اتمی تلاش می‌کند این تحریم‌ها را از میان ببرد.
XS
SM
MD
LG