لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۴

آغاز مذاکرات کارشناسی ایران و ۱+۵ در مقر آژانس اتمی در وین


مذاکرات کارشناسان هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ روز چهارشنبه، ۱۴ اسفند، در شهر وین اتریش در حالی آغاز می‌شود که وزیر خارجه ایران بار دیگر بر تصمیم جمهوری اسلامی برای دستیابی به توافق نهایی با قدرت‌های جهانی تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، محمدجواد ظریف که اکنون در ژاپن به‌ سر می‌برد با اشاره به مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ گفته است: «ما نسبت به این مذاکرات خود را متعهد می‌دانیم و برای رسیدن به راه‌ حل نهایی هم مصمم هستیم.»

به گفته او، ایران نسبت به حل موضوع هسته‌ای مصمم است، چرا که «به دنبال سلاح هسته‌ای نبوده و نیست و از این نظر اثبات صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران چندان پیچیده نیست».

در همین حال گروه کارشناسان هسته‌ای ایران نیز به ریاست حمید بعیدی‌نژاد، مدیر کل اداره امور خلع سلاح وزارت امور خارجه ایران، برای مذاکره با کارشناسان گروه ۱+۵ و اتحادیه اروپا آماده می‌شوند.

این مذاکرات مقدمه‌ای برای مذاکرات اصلی میان تهران و گروه ۱+۵ خواهد بود که روزهای ۲۶ تا ۲۹ اسفند در شهر وین با هدف دستیابی به راه‌ حل جامع برای برنامه هسته‌ای ایران برگزار خواهد شد و محمدجواد ظریف و کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، ریاست هیئت‌های مذاکره‌کننده را بر عهده دارند.

پیش از این عنوان شده بود که در نشست امروز کارشناسان، موضوع غنی‌سازی اورانیوم در ایران، رآکتور آب سنگین اراک و رفع تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران به بحث گذاشته خواهد شد.

ایران و گروه ۱+۵، متشکل از ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان ماه آذر در شهر ژنو به توافقی موقت دست یافتند که بر اساس آن تهران برنامه‌های اتمی خود را محدود می‌سازد تا غرب نیز بخشی از تحریم‌ها علیه آن را لغو کند.

اما در نهایت آن‌ چه سرنوشت پرونده هسته‌ای ایران را تعیین خواهد کرد، مذاکراتی‌ است که اکنون برای دستیابی به راه‌ حل نهایی و جامع برگزار می‌شود.
XS
SM
MD
LG