لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۵

سخنگوی اشتون: مذاکرات کارشناسی ایران و ۱+۵ عصر پنج‌شنبه آغاز می‌شود


سخنگوی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به رادیو فردا گفت که مذاکرات کارشناسی ایران و قدرت‌های جهانی درباره مناقشه اتمی تهران از عصر پنج‌شنبه، ۱۴ فروردین در شهر وین آغاز می‌شود.

به گفته مایکل مان، این مذاکرات پیش‌درآمدی برای دور سوم مذاکرات هسته‌ای وین خواهد بود که هفته آینده در روزهای ۱۸ و ۱۹ فروردین برگزار می‌شود.

گزارش خبرگزاری‌های داخل ایران نیز حاکی از آن است که سرپرستی گروه ایرانی حاضر در مذاکرات را حمید بعیدی‌نژاد، مدیرکل سیاسی و بین‌الملل وزارت امور خارجه ایران، برعهده دارد.

خبرگزاری فارس مدت زمان این مذاکرات را سه روز عنوان کرده است که در چارچوب گام پایانی توافقنامه موقت ژنو انجام می‌شود.

وبسایت افکارنیوز هم به نقل از عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد ایران، نوشته است که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، سه‌شنبه شب، ۱۸ فروردین در ضیافت شامی با کاترین اشتون شرکت می‌کند تا درباره این دور از مذاکرات با یکدیگر به گفت‌وگو بپردازند.

دور پیشین مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵، متشکل از ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان روزهای ۲۷ و ۲۸ اسفند در وین برگزار شد که از محورهای اصلی آن تحریم‌ها علیه ایران و تاسیسات آب سنگین اراک بود، مواردی که که از چالش‌های عمده در مذاکرات ایران و قدرت‌های جهانی به شمار می‌رود.

با این حال محمدجواد ظریف و کاترین اشتون آن مذاکرات را «مفید» توصیف کردند.

فارس اکنون از قول آقای ظریف نوشته است که محورهای دور سوم مذاکرات هسته‌ای، چگونگی دسترسی ایران به فناوری هسته‌ای، بازار تجارت و منابع بانکی خواهد بود.

وزیر خارجه ایران همچنین گفته است تلاش او در این مذاکرات این است که موضوع هسته‌ای ایران به موضوعی عادی تبدیل شود.

غرب به فعالیت‌های هسته‌ای ایران مشکوک است و می‌گوید که تهران در صدد دستیابی به توانایی ساخت سلاح هسته‌ای است، اتهامی که ایران آن را رد می‌کند.
XS
SM
MD
LG