لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۰

مهلت یک هفته‌ای وزارت نفت به شرکت‌های هواپیمایی بدهکار


در پی توقف سوخت‌رسانی به بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی داخلی ایران، پروازهای این شرکت‌ها لغو شده بود.
در پی توقف سوخت‌رسانی به بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی داخلی ایران، پروازهای این شرکت‌ها لغو شده بود.
در پی توافق میان وزارت نفت ایران و سازمان هواپیمایی کشور، سوخت‌رسانی به شرکت‌های هوایی داخلی که از صبح روز دوشنبه، ۱۸ دی‌ماه، به خاطر بدهی‌ این شرکت‌ها به وزارت نفت متوقف شده بود، از سر گرفته شد.

خبرگزاری مهر به نقل از علیرضا ضیغمی، معاون وزارت نفت، در روز سه‌شنبه، ۱۹ دی‌ماه، نوشت که این وزارتخانه به شرکت‌های هواپیمایی یک هفته مهلت داده است تا نسبت به پرداخت بدهی‌های خود که در مجموع حدود ۷۰۰ میلیارد تومان می‌شود اقدام کنند.

آقای ضیغمی گفت: «شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی مجری اجرای دستورات دولت است... امیدواریم با توافق‌های انجام شده، شرکت‌های هواپیمایی تا هفته آینده نسبت به پرداخت بدهی‌های خود اقدام لازم را انجام دهند.»

خبرگزاری مهر روز دوشنبه از قول عبدالرضا موسوی، رئيس انجمن شرکت‌های هواپيمايی ايران، از توقف سوخت‌رسانی به شرکت‌های هواپیمایی بدهکار خبر داده بود.

این شرکت‌ها شامل شرکت‌های ماهان، آسمان و زاگرس بود، در حالی که «ایران ایر» به‌واسطه مبادلات مالی خود با دولت توانست سوخت مورد نیاز خود را تامین کند.

آقای موسوی با اشاره به لغو بسیاری از پروازها که پیامد این تصمیم شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی بود، گفت که مسافران در فرودگاه‌ها «سرگردان مانده‌اند».

افزايش قيمت بنزين هواپيما، زيان‌دهی و عدم تخصيص ارز دولتی به شرکت‌های هواپیمایی از جمله مسائلی است که باعث بدهکار شدن این شرکت‌ها به وزارت نفت ایران شده است.

به گفته معاون وزیر نفت ایران، این میزان بدهی حدود ۷۰۰ میلیارد تومان می‌شود که حدود ۵۰۰ میلیارد آن مربوط به پروازهای داخلی و ۲۰۰ میلیارد دیگر مربوط به پروازهای خارجی است.

از سویی آن‌ طور که این مقام وزارت نفت می‌گوید، شرکت ملی پالایش و پخش نفتی نیز به دلیل «عدم وصول مطالبات خود از ایرلاین‌ها و سایر مشترکان» دچار کمبود نقدینگی شده و همین مسئله باعث می‌شود به شرکت‌های هواپیمایی برای وصول مطالبات خود فشار بیاورد.

شرکت‌های هواپمایی ایران از آبان‌ماه سال جاری برای «ممانعت از زیان‌دهی» خود نرخ بليت پروازهای داخلی را تا ۶۵ درصد افزايش دادند.
XS
SM
MD
LG