لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۲

حمایت ۲۵۰ فعال اجتماعی و فرهنگی ایرانی از سفر مخملباف به اسرائیل


۲۵۰ فعال اجتماعی و فرهنگی ایرانی با انتشار بیانیه‌ای ضمن ستایش از حضور محسن مخملباف در جشنواره سینمایی اورشلیم، بیت‌المقدس،از سفر او به اسرائیل به عنوان اقدامی «صلح‌طلبانه» یاد کردند.

در بیانیه این فعالان آمده است که حضور آقای مخملباف در اسرائیل هم سیاست‌های جمهوری اسلامی را «نفی» می‌کند و هم سیاست «بایکوت و تحریم» اسرائیل را که برخی از نیروهای مخالف حکومت ایران در پیش گرفته‌اند.

این بیانیه با اشاره به فیلم «باغبان»، اثر جدید محسن مخلمباف، می‌گوید که «باغبان» درباره صلح است و آقای مخملباف با ساختن این فیلم در اسرائیل «سنگ بنای اولیه ساختن پلی فرهنگی» میان دو کشور ایران و اسرائیل را گذاشته است.

جمهوری اسلامی ایران کشور اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد و منطقه‌ای را که اسرائیل در آن واقع شده است، «سرزمین‌های اشغالی» می‌نامد.

دو کشور در طول ۳۴ سال حکومت جمهوری اسلامی، مواضع تندی علیه یکدیگر داشته‌اند و در یک مورد، محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری اسلامی ایران خواهان «محو اسرائیل از نقشه جهان» شده است.

اما امضاکنندگان بیانیه حمایت از محسن مخلمباف می‌گویند که «گفتمان قهرآمیز و جنگ‌طلبانه میان ایران و اسرائیل نه به سود دو کشور است و نه به سود منطقه ما» و این‌که ادامه چنین روندی «تنها به سود کسانی مانند احمدی‌نژاد است که هیزم‌بیار آتش خصومت در هشت سال اخیر بوده است».

در ادامه این بیانیه سفر محسن مخلمباف به اسرائیل نمادی از «خواست تازه» صلح میان و اسرائیل توصیف و تاکید شده که هر نوع «تسهیل روابط فرهنگی میان مردم خاورمیانه به سود فلسطینیان نیز خواهد بود».

محسن مخملباف در سفر خود به اسرائیل جایزه ویژه‌ای را از جشنواره سینمایی اورشلیم دریافت کرد.

او اگرچه در این سفر تاکید داشت که «اسرائیل نباید به ایران حمله کند»، با این حال حضورش در اسرائیل باعث شد که هم حامیان و مقامات جمهوری اسلامی او را مورد حمله قرار دهند و هم برخی از نیروهای اپوزیسیون، که معتقدند اسرائیل را باید تحریم کرد.

در نقطه مقابل، گروهی از ایرانیان در رسانه‌های اجتماعی از سفر آقای مخملباف به اسرائیل استقبال کردند که این بیانیه فعالان فرهنگی و اجتماعی ایران از جمله تازه‌ترین واکنش‌های مثبت به آن به‌شمار می‌رود.
XS
SM
MD
LG