لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۰

وزیر نفت: شرکت نفتی شل به زودی بدهی خود را پرداخت می‌کند


رستم قاسمی، وزیر نفت ایران، به جزئیات توافق با شرکت شل هیچ اشاره‌ای نکرده است.
رستم قاسمی، وزیر نفت ایران، به جزئیات توافق با شرکت شل هیچ اشاره‌ای نکرده است.
رستم قاسمی، وزیر نفت ایران، روز شنبه، ۳۱ فروردین، گفت که شرکت نفتی رویال داچ شل به زودی بدهی‌های خود به ایران را می‌پردازد و اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد نیز «مجوزهای لازم» را برای بازپرداخت این بدهی صادر کرده‌اند.

در گفت‌وگویی با خبرگزاری مهر، آقای قاسمی از توافق شرکت هلندی بریتانیایی شل با ایران برای پرداخت بدهی‌های این شرکت نفتی خبر داد، بدهی‌هایی که بالغ بر دو میلیارد دلار عنوان شده است.

او بدون اشاره‌ به جزئیات این توافق و نحوه بازپرداخت بدهی‌های شرکت شل به ایران «پیش‌بینی» کرد که این امر «به زودی» محقق شود.

شرکت شل که از بزرگ‌ترین شرکت‌های نفتی جهان محسوب می‌شود از اواسط سال ۲۰۱۲ و در پی تحریم‌های اتحادیه اروپا، خرید نفت خام از ایران را متوقف کرد تا روابط تجاری‌اش با تهران به حالت تعلیق دربیاید، اما مسئله‌ای که این میان حل نشده باقی ماند، شیوه پرداخت بدهی‌های این شرکت به شرکت ملی نفت ایران بود.

خبرگزاری رویترز در آخرین روزهای اسفند سال ۱۳۹۰ گزارشی منتشر کرد که میزان این بدهی‌ها را ۲.۳۳۶ میلیارد دلار برآورد می‌کرد.

در آن گزارش آمده بود که شرکت رویال داچ شل در حال بررسی «چند گزینه» برای تسویه حساب با ایران است که یکی از آنها مذاکره با شرکت آمریکایی کارگیل برای ارسال غلات به ایران به میزان بدهی‌های آن است، اما این مسئله مخالفت مقامات اروپایی و آمریکایی را در پی داشته است.

تحریم‌های اتحادیه اروپا و ایالات متحده که با هدف متوقف ساخت برنامه اتمی تهران اعمال شده است، تجارت با ایران و انتقال پول به آن را ممنوع می‌سازد و همین مسئله نیز مانع پرداخت بدهی‌های شرکت شل به شرکت ملی نفت ایران بوده است.

اما اکنون وزیر نفت ایران می‌گوید که اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد مجوزهای لازم برای پرداخت بدهی‌های شل را صادر کرده‌اند.

آقای رستمی به جزئیات این خبر اشاره‌ای نکرده و نگفته‌ است که اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد چه زمانی این مجوزها را صادر کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG