لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۳

نامه ۵۵ زندانی سیاسی و عقیدتی ایران به اوباما؛ تحریم‌ها را لغو کنید


امضاکنندگان این نامه از رئیس جمهوری آمریکا خواسته‌اند که از فرصت پیروزی حسن روحانی در انتخابات ایران استفاده کند تا چالش‌های تهران و واشینگتن به صورت «عقلانی» حل و فصل شود
امضاکنندگان این نامه از رئیس جمهوری آمریکا خواسته‌اند که از فرصت پیروزی حسن روحانی در انتخابات ایران استفاده کند تا چالش‌های تهران و واشینگتن به صورت «عقلانی» حل و فصل شود
گروهی از زندانیان سیاسی و عقیدتی کنونی و سابق ایران در نامه‌ای سرگشاده به باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، نسبت به ادامه تحریم‌ها علیه تهران هشدار دادند و آن را تنها باعث «رنج» مردم ایران دانستند، نه جمهوری اسلامی.

این نامه که روز پنج‌شنبه، ۱۷ مرداد منتشر شده است، خطاب به آقای اوباما می‌گوید تحریم‌ها به «مجازات جمعی مردم ایران» تبدیل شده چنان‌چه اقتصاد ملی کشور و قدرت ملی ایران را تحلیل می‌برد و در مجموع نیز راه را برای تقابل بیشتر روابط میان تهران و واشینگتن و تقویت افراطی‌گری هموار می‌کند.

۵۵ امضاکننده این نامه با اشاره به مصوبه اخیر مجلس نمایندگان آمریکا در تشدید تحریم‌های تهران اظهار داشتند که اجرای این مصوبه «به محاصره کامل اقتصادی ایران ختم می‌شود که گام اول در شروع جنگ واقعی است».

لینک مستقیم

این فعالان سیاسی و عقیدتی سپس هشدار دادند که در صورت وقوع چنین جنگی، آنها به عنوان «دموکراسی‌خواهانی» که سال‌هایی از عمر خود را در زندان گذرانده‌اند، به «دفاع از ایران و استقلال و تمامیت ارضی آن» خواهند پرداخت.

مصوبه اخیر مجلس نمایندگان آمریکا می‌گوید که صادرات نفت ایران باید یک میلیون بشکه در روز کاهش یابد که این امر به معنای توقف فروش نفت ایران به کشورهای خارجی خواهد بود. صادرات نفت ایران هم‌اکنون حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز است که نسبت به سال قبل کاهش چشم‌گیری داشته است.

اما شرط اجرای این مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا، تأیید سنا است و پس از آن نیز باید به امضای باراک اوباما برسد که همین مسئله ۵۵ زندانی سیاسی و عقیدتی ایران را واداشته از آقای اوباما بخواهند رویکردی متفاوت با اعضای مجلس نمایندگان داشته باشد.

امضاکنندگان این نامه با اشاره به پیروزی حسن روحانی در انتخابات اخیر ریاست جمهوری ایران گفته‌اند که مردم ایران «از فرصت‌های محدود» خود استفاده می‌کنند تا «با صدای بلند» اعلام کنند خواهان تغییر در سیاست خارجی کشور هستند، اما تشدید تحریم‌ها علیه تهران باعث می‌شود «بخش قابل توجهی» از ایرانیان تصور کنند که «دولت ایالات متحده آمریکا به‌طور جدی خواهان حل مشکل نیست».

متن کامل نامه ۵۵ زندانی سیاسی و عقدیتی ایران به باراک اوباما

این فعالان سیاسی و عقیدتی در نهایت از رئیس جمهوری آمریکا خواسته‌اند که از فرصت پیروزی حسن روحانی در انتخابات و تشکیل دولت او که به «اعتدال‌گرایی» شهرت یافته است، استفاده کند تا چالش‌های تهران و واشینگتن به صورت «عقلانی» حل و فصل شود و اختلافات کنونی «جای خود را به مناسباتی سازنده و مبتنی بر احترام متقابل بدهد».

حسن روحانی در کنفرانس خبری اخیر خود که روز سه‌شنبه، ۱۵ مرداد برگزار شد، اعلام کرد که دولت او آماده حل و فصل سریع مسئله هسته‌ای و برطرف کردن نگرانی‌های بین‌المللی دراین‌باره است.

آقای روحانی همچنین در پاسخ به سئوالی درباره تمایل خود به مذاکره مستقیم با ایالات متحده گفت که اگر منافع ملی ایران اقتضا کند، چنین خواهد کرد.

۵۵ زندانی سیاسی و عقیدتی امضاکننده این نامه نیز با توجه به این مواضع، دولت‌های ایران و آمریکا را تشویق کرده‌اند که «تمام ابزارهای ممکن برای اعتمادسازی و موفقیت دیپلماسی» را به‌کار گیرند و «به جای توقف درگذشته تیره و تار به سوی آینده‌ای روشن‌تر حرکت کنند».

محسن میردامادی، محسن امین‌زاده، مصطفی تاج‌زاده، فائزه هاشمی رفسنجانی، علیرضا رجایی، عبدالله مومنی، ابوالفضل قدیانی، عماد بهاور، علیرضا بهشتی شیرازی، نرگس محمدی، عیسی سحرخیز، بهمن احمدی امویی، مسعود باستانی، ژیلا بنی یعقوب و بهاره هدایت از جمله کسانی هستند که این نامه سرگشاده را امضا کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG