لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۴

کلمه: حسین لقمانیان و چهار فعال اصلاح‌طلب بازداشت شدند


حسین لقمانیان پیش از این در سال ۱۳۸۰ به خاطر نطق خود در مجلس بازداشت شده بود
حسین لقمانیان پیش از این در سال ۱۳۸۰ به خاطر نطق خود در مجلس بازداشت شده بود
وب‌سایت خبری کلمه روز شنبه، ۲۶ اسفند، از بازداشت حسین لقمانیان، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، به همراه چهار تن از فعالان اصلاح‌طلب استان همدان در راه سفر به تهران و دیدار با محمد خاتمی خبر داد.

بر اساس این گزارش، ماموران امنیتی در حالی اقدام به بازداشت آقای لقمانیان کردند که او به منظور دیدار با محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران در راه تهران بوده است.

وب‌سایت کلمه چهار فعال اصلاح‌طلب دیگر را که همراه با حسین لقمانیان بازداشت شده‌اند، محمدرضا افخمی، هادی احتظاظی، امین فریدیان و «خانم رحیمی» نام برده و می‌نویسد که همه آنها اکنون در اداره اطلاعات همدان به‌ سر می‌برند.

دلیل این بازداشت که در آستانه یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری انجام می‌شود، مشخص نیست، اما حکومت ایران در سال‌های اخیر فشار زیادی را به اصلاح‌طلبان آورده است، به‌ طوری که بسیاری از آنها به واسطه اتهاماتی مانند «اقدام علیه امنیت ملی» با احکام طولانی‌مدت زندان مواجه شده‌اند.

حسین لقمانیان که در گزارش کلمه از او به عنوان رئیس شاخه همدان جبهه مشارکت، از احزاب اصلاح‌طلب ایران، یاد شده است، نماینده مجلس ششم شورای اسلامی بود که در سال ۱۳۸۰ به‌ خاطر نطقی که در مجلس در اعتراض به بازداشت فعالان ملی – مذهبی انجام داد به ۱۰ ماه حبس تعزیری محکوم و سپس روانه زندان اوین شد.

این ماجرا واکنش شدید مهدی کروبی، رئیس مجلس ششم، را در پی داشت که معتقد بود اقدام قوه قضاییه در بازداشت آقای لقمانیان به معنای نقض مصونیت پارلمانی نمایندگان مجلس است.

در نهایت نیز به دنبال تهدید آقای کروبی به استعفا از ریاست مجلس، حسین لقمانیان از زندان آزاد شد.

آقای لقمانیان در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ ایران ریاست ستاد مهدی کروبی، نامزد انتخابات، را در همدان بر عهده داشت.
XS
SM
MD
LG