لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۴

جعفری: رییس جمهور آینده باید کشور را از بحران‌های مختلف خارج کند


محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه، انتخابات در ایران را در شمار آزادترین انتخابات تمام دنیا می‌داند
محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه، انتخابات در ایران را در شمار آزادترین انتخابات تمام دنیا می‌داند
فرمانده کل سپاه پاسداران خواستار حضور نیروهای بسیجی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم شد و آن را «تاثیرگذار» خواند. وی می گوید که کشور درگیر بحران های مختلفی است و رییس جمهوری آینده باید ایران را از این وضعیت خارج کند.

بر اساس گزارشی که وبسایت «سپاه نیوز» در روز پنج‌شنبه، پنجم اردیبهشت منتشر کرده است، محمدعلی جعفری انتخابات در ایران را در شمار آزادترین انتخابات تمام دنیا دانسته که در آن رییس جمهوری بدون واسطه احزاب سیاسی و توسط مردم برگزیده می‌شود.

او همچنین بر نقش نیروهای بسیجی در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو تاکید کرده و گفته است که حضور بسيجيان در «برگزاری» این انتخابات و «خلق حماسه سياسي» تاثیر بسیاری دارد.

پیش از این نیز انتخابات ریاست جمهوری یازدهم موضوع اظهار نظر فرماندهان نظامی ایران بوده است. از جمله حسن فیروزآبادی، رییس ستاد کل نیروهای مسلح کشور، روز دوم اردیبهشت ماه گفت که نیروهای مسلح مشغول بررسی اوضاع برای «مشارکت جدی» در این انتخابات هستند.

این سخنان در شرایطی مطرح می‌شود که قانون اساسی ایران، نظامیان را از ورود به امور سیاسی منع می‌کند، اما با این حال فرماندهان نظامی ایران می‌گویند که حضور آنها در عرصه‌هایی مانند انتخابات «وظیفه» است.

در همین رابطه محمدرضا تویسرکانی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در نیروی بسیج نیز گفته که بسیج «محور» است و این که نباید از نیروهای بسیجی خواست تا در انتخابات خنثی باشند.

او همچنین تاکید کرده است که بسیج در انتخابات پیش رو از اصول‌گرایان حمایت می‌کند.

در گزارشی دیگر از سخنرانی جدید فرمانده سپاه پاسداران، خبرگزاری کار ایران، ایلنا، به نقل از او نوشت که مردم باید دست به انتخابی «درست و صحیح» بزنند و این‌که رییس دولت آینده باید کسی باشد که بتواند کشور را از «بحران‌های مختلفی» که به آن دچار شده است، خارج کند.

به گفته آقای جعفری، بیشتر این بحران‌ها را «دشمنان» با تحریم‌های نفتی و اقتصادی به وجود آورده‌اند در حالی که برخی از آنها نیز نتیجه «سوءمدیریت‌ها» بوده است.

فرمانده سپاه پاسداران در نهایت، نقش فرماندهان بسیج در کشاندن مردم پای صندوق‌های رای و ایجاد شور انتخاباتی را بسیار مهم توصیف کرده است.

یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران ۲۴ خرداد ماه و در شرایطی برگزار می‌شود که هنوز ابهامات بسیاری در رابطه با انتخابات چهار سال پیش و دخالت نیروهای نظامی در آن وجود دارد.

انتخابات سال ۱۳۸۸ به پیروزی محمود احمدی‌نژاد انجامید در حالی که میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد اصلاح‌طلب انتخابات، و حامیان آنها آقای احمدی‌نژاد را به انجام «تقلب گسترده» با همراهی نیروهای سپاه و بسیج، متهم می‌کنند.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی هم اکنون در حصر خانگی به‌‎سرمی‌برند، اما در غیاب آنان چهره‌های بسیاری هستند که خود را نامزد انتخابات خرداد ماه کرده‌اند، چهره‌هایی که اکثریت قریب به اتفاق آنها از نیروهای محافظه‌کار محسوب می‌شوند، مانند محمدرضا باهنر، کامران باقری لنکرانی و منوچهر متکی.

پای صحبت نامزدهای اصول‌گرای انتخابات

از محمدرضا باهنر، نایب رییس مجلس شورای اسلامی، خبر می‌رسد که گفته است اگر شخص بهتری از خودش را کشف کند، در انتخابات به او رای خواهد داد.

کامران باقری لنکرانی، وزیر سابق بهداشت در دولت محمود احمدی‌نژاد، هم تاکید کرده است که با وجود نامزدهای فعلی تردیدی برای ماندن در صحنه ندارد.

منچهر متکی، وزیر امور خارجه پیشین ایران، هم با حمله به محمود احمدی‌نژاد او را به انحراف از قانون اساسی متهم کرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری فارس، آقای باهنر که چهارشنبه شب، چهارم اردیبهشت، در دانشگاه شیراز سخنرانی‌ می‌کرد، اظهار داشت: «اگر شخص بهتری از خودم را کشف کنم، تکلیف شرعی من است به او رای دهم.»

به گفته او، مهم‌ترین چالش‌هایی که کشور هم‌اکنون با آن مواجه است، گرانی و مسئله اشتغال است.

خبرگزاری فارس در گزارشی دیگر می‌نویسد که کامران باقری لنکرانی گفته است: «اگر کاندیداهای دیگری به صحنه بیایند که اصلح از من باشند، کنار می‌روم اما در حال حاضر با وجود کاندیداهای فعلی تردیدی برای ماندن در صحنه انتخابات ندارم.»

او همچنین در سخنرانی روز پنج‌شنبه خود به مسئله مالیات‌ها پرداخته و تاکید کرده که مالیات باید از محل اصلی ثروت باشد در حالی که اکنون بخش زیادی از آن را کارمندان دولت می‌پردازند.

اما منوچهر متکی از منظری دیگر به نقد دولت محمود احمدی‌نژاد پرداخته و ورود آن به مسائل دینی را زیر سئوال برده است.

به گفته آقای متکی، «دولت از جایگاه خودش در قانون اساسی عدول کرده است و به جای این‌که در اداره امور و رفع مشکلات و معیشت مردم وارد شود به قرائت‌های مختلف از اعتقاد، معرفی اسلام، و مکتب‌سازی در کشور روی آورده است.»
XS
SM
MD
LG