لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۳۷

عراق یک هواپیمای ایرانی دیگر عازم سوریه را وادار به فرود کرد


دومین هواپیمای ایرانی که مقامات عراق در فاصله یک روز آن را بازرسی کردند، متعلق به شرکت هوایی ماهان بود
دومین هواپیمای ایرانی که مقامات عراق در فاصله یک روز آن را بازرسی کردند، متعلق به شرکت هوایی ماهان بود
در دومین روز متوالی، علی الموسوی، سخنگوی نخست وزیر عراق، اعلام کرد که مقامات عراقی یک هواپیمای ایرانی عازم سوریه را روز سه‌شنبه، ۲۰ فروردین، وادار به فرود کرده و مورد بازرسی قرار دادند.

آقای الموسوی به خبرگزاری فرانسه گفت: «این هواپیما متعلق به شرکت ماهان ایر بود که مقامات عراقی آن را بازرسی کردند، اما تنها چیزی که در جست‌وجوها پیدا شد، کالاها و کمک‌های بشردوستانه بود.»

عراق روز دوشنبه نیز یک هواپیمای ایرانی را متوقف کرد و مورد جست‌وجو قرار داد و در نهایت اعلام کرد که این هواپیما تنها حامل تجهیزات پزشکی بوده است.

این جست‌وجوهای پیاپی پس از آن انجام می‌گیرد که جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده، بغداد را متهم کرد که چشم خود را به روی هواپیماهای ایرانی عازم سوریه که از آسمان عراق می‌گذرند بسته است.

واشینگتن می‌گوید این هواپیماها حامل تسلیحات نظامی هستند که ایران برای حمایت از حکومت بشار اسد به سوریه می‌فرستد، اما مقامات عراق بارها تاکید کرده‌اند که از مسیر عراق هیچ سلاحی به سوریه ارسال نمی‌شود.

نوری المالکی، نخست وزیر عراق، در یادداشتی که روز چهارشنبه به مناسبت دهمین سال سقوط صدام حسین، رهبر پیشین عراق، منتشر شد، خاطرنشان کرد که عراق قائل به سناریوهایی نیست که در آن نبرد سوریه با پیروزی نظامی یک طرف درگیر خاتمه می‌یابد.

او از این رو تاکید داشت که عراق مخالف ارسال هر نوع سلاحی به سوریه است، خواه برای حکومت سوریه باشد و خواه برای اپوزیسیون.

آقای مالکی در نهایت نوشت: «ما تلاش می‌کنیم اطمینان یابیم که فضای هوایی و سرزمین‌مان به عنوان مسیری برای انتقال این سلاح‌ها مورد استفاده قرار نگیرد.»

دولت عراق اوایل فروردین‌ماه اعلام کرده بود که بیش از گذشته هواپیماهای ایرانی را مورد تفتیش قرار خواهد داد که این به نظر می‌رسید واکنشی به فشارهای ایالات متحده بود.

ایران همواره گفته است که تنها اقلام بشردوستانه به سوریه می‌فرستد و از این رو اتهام ارسال سلاح به این کشور را رد می‌کند.

ایران متحد اصلی بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، محسوب می‌شود که از دو سال قبل تاکنون درگیر نبرد داخلی با شورشیان است.

این نبرد تاکنون بیش از ۷۰ هزار کشته برجای گذاشته و به آوارگی بیش از یک میلیون نفر منجر شده است که به کشورهای دیگر پناه برده‌اند.
XS
SM
MD
LG