لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۸

احتمال از سرگیری مذاکرات صلح اسرائیل و فلسطینی‌ها در «هفته آینده»


سیلوان شالوم، وزیر انرژی اسرائیل
سیلوان شالوم، وزیر انرژی اسرائیل
سیلوان شالوم، وزیر انرژی اسرائیل، اعلام کرد که مذاکرات صلح میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها، احتمالا سه‌شنبه هفته آینده پس از سه سال در واشینگتن از سر گرفته می‌شود.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌ها، آقای شالوم روز پنج‌شنبه، سوم مرداد در جریان یک کنفرانس خبری در شهر جریکو اسرائیل اظهار داشت: «انتظار داریم که گفت‌وگوها میان اسرائیل و فلسطین هفته آینده در واشینگتن آغاز شود، و امیدواریم که زمان آن روز سه‌شنبه باشد.»

وی در ادامه گفت: «ما می‌خواهیم و علاقه‌مندیم که در مذاکرات پیشرفتی حاصل شود و در همین حال شاهد بهبود اقتصاد فلسطینی‌ها نیز باشیم.»

مذاکرات صلح میان فلسطینی‌ها و اسرائیل از سال ۲۰۱۰ به دنبال نارضایتی طرف فلسطینی از ساخت‌وسازهای اسرائیل در کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس متوقف شد تا روز جمعه گذشته، ۲۸ تیر، که جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده، اعلام کرد که با تلاش‌های واشینگتن این مذاکرات از سر گرفته خواهد شد.

با این حال تاریخ از سرگیری مذاکرات در ابهام باقی مانده بود تا آن که وزیر انرژی اسرائیل آن را اعلام کرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک دیپلمات فلسطینی که تمایلی به انتشار نام خود نداشت، این خبر را تایید کرد.

روزنامه اسرائیلی «هاآرتص» در شماره روز پنجشنبه، دوم مرداد، خود نیز ضمن تایید این خبر، به نقل از یک مقام ارشد اسرائیلی نوشت که مقامات ایالات متحده، اسرائیل و فلسطینی در جریان مکالمات تلفنی متعددی که داشته‌اند، تصمیم گرفته‌اند مذاکرات را روز سه‌شنبه آینده آغاز کنند.

بر اساس این گزارش، ریاست هیات مذاکره‌کننده اسرائیل را تسیپی لیونی، وزیر دادگستری اسرائیل بر عهده دارد.

خانم لیونی پیش از این ضمن استقبال از مذاکرات صلح، انجام این مذاکرات را به نفع «آینده، اقتصاد، امنیت و ارزش‌های اسراییل» دانسته بود.

اما در کنار تسیپی لیونی، نخست وزیر اسرائیل تصمیم گرفته است اسحاق مولخو را نیز به عنوان نماینده شخصی خود روانه مذاکرات کند.

از طرف فلسطین و ایالات متحده آمریکا نیز صائب عریقات و جان کری در مذاکرات حضور خواهند یافت.

موضع ایران در قبال این مذاکرات منفی بوده و آن را از هم‌اکنون «محکوم به شکست» دانسته است. ایران در برابر رهبری تشکیلات خودگردان فلسطین و محمود عباس از جنبش حماس حمایت می‌کند که غزه را در دست دارد.
XS
SM
MD
LG