لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۵

وزرای اوباما در نشست آیپک از مذاکرات هسته‌ای با ایران دفاع کردند


وزیر خارجه آمریکا می‌گوید، پیش از مطرح کردن گزینه نظامی علیه برنامه هسته‌ای ایران باید همه گزینه‌های دیگر آزموده شوند.
وزیر خارجه آمریکا می‌گوید، پیش از مطرح کردن گزینه نظامی علیه برنامه هسته‌ای ایران باید همه گزینه‌های دیگر آزموده شوند.
وزیران امور خارجه و خزانه‌داری آمریکا با حضور در همایش سالیانه «ایپک»، کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل، پیشاپیشِ سخنرانی نتانیاهو در این نشست، سیاست دولت باراک اوباما در مورد مذاکرات هسته‌ای با ایران را مورد تاکید قرار دادند و بر لزوم پیمودن مسیر دیپلماسی به جای کوبیدن بر طبل جنگ، تاکید کردند.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، روز دوشنبه، ۱۲ اسفند در سخنرانی خود در «ایپک» تاکید کرد که «پیش از مطرح کردن گزینه نظامی، باید همه گزینه‌های دیگر آزموده شوند».

وی در واکنش به خواسته‌های مقامات دولت اسرائیل که تاکید بر «گزینه نظامی» را تکرار می‌کنند، گفت: «آنها که خواهان حمله هستند، باید به‌ خوبی بسنجند که بعد از حمله چه اتفاقاتی رخ خواهد داد.»

آقای کری افزود که گزینه‌هایی غیر از دیپلماسی تنها زمانی می‌تواند توجیه پیدا کند که این راه آزمایش شده باشد.

وزیر خارجه آمریکا سپس تاکید کرد که آمریکا هرگز نخواهد گذاشت، «ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد» و گفت که اگر مذاکرات هسته‌ای میان ایران و شش قدرت به نتیجه نرسد، دولت اوباما تحریم‌های بیشتری علیه ایران برقرار خواهد کرد.

جان کری ضمن تکرار این جمله که «آمریکا نسبت به امنیت اسرائیل خود را متعهد می‌داند» به هزاران عضو «ایپک» گفت که «تامین امنیت و ایستادن در کنار اسرائیل در صدر اولویت‌های آمریکا بوده و هست».

یک روز پیش از سخنرانی وزیر خارجه آمریکا در«ایپک»، جک لو، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده نیز سخنران این نشست بود.

آقای لو با تاکید بر رویه دولت واشینگتن در مورد ایران، با رد ردخواست‌های سران «ایپک» برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران، گفت: «کاهشی که در تحریم‌های ایران ایجاد شده، به معنی فروپاشی سامانه تحریم‌ها نیست».

به گفته وزیر خزانه داری آمریکا، «تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد ایران همچنان باقی است چرا که بخش عمده تحریم‌ها تغییر نکرده و ایران قادر نیست زیان وارده را به زودی جبران کند».

سناتور جمهوری‌خواه، جان مک کین نیز دوشنبه، ۱۲ اسفند با سخنرانی در «ایپک»، سیاست‌های خارجی دولت اوباما، از جمله در ارتباط با ایران و روسیه را مورد انتقاد شدید قرارداد.

او از خواسته «ایپک» برای تقویت تحریم‌ها علیه ایران به جای کاهش تحریم‌ها، پشتیبانی کرد.

سران «ایپک» در روزهای گذشته در نامه‌ای به دولت اوباما نوشتند: «تحریم ها باعث آمدن ایران به میز مذاکرات اتمی شد...و لذا، نباید تحریم ها کاهش یابد».

در نامه سران «ایپک» سه درخواست مطرح شده است: توقف کامل غنی‌سازی اورانیوم ایران، برچیدن سایت هسته‌ای فردو و ملغی شدن کوره آب سنگین اراک؛ این همان سه خواسته‌ای است که نخست وزیر اسرائیل نیز بر آن تاکید دارد.

بنیامین نتانیاهو که خود در آمریکا به سر می برد، روز سه‌شنبه ۱۳ اسفند در همایش «ایپک» سخنرانی می‌کند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، نتانیاهو در این سخنرانی بیشترین تاکید را بر سیاست‌هایش در مورد برنامه اتمی ایران، خواهد داشت.

نتانیاهو روز دوشنبه در دیدار با باراک اوباما در کاخ سفید گفت، کشورش «هرگز اجازه اتمی شدن به ایران را نخواهد داد».

نتانیاهو در برابر دوربین‌ها در کنار اوباما گفت: «ایران آشکارا گفته است که می‌خواهد اسرائیل را نابود کند؛ شما هم قبول دارید که چنین حکومتی نباید اجازه داشته باشد که به بمب اتم برسد و هدف خود را عملی کند».

نتانیاهو این را نیز گفت که «کشورش هر اقدام لازم را برای دفاع از امنیت خود انجام می‌دهد».

تکرار این نظر دولت اسرائیل در حالی است که حسن روحانی، رییس جمهوری ایران هفته گذشته در دیدار با مدیران وزارت دفاع ایران تاکید کرد که اسلام و فتوای رهبر نظام، بمب اتم را حرام کرده و ایران قصد رسیدن به بمب اتمی را ندارد.

در همین حال یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز دوشنبه ۱۲ اسفند در وین گفت، ایران تعهدات خود را بر اساس توافق هسته‌ای موقتی، (طرح موسوم به «اقدام مشترک») انجام می‌دهد اما هنوز برای روشن شدن همه ابهامات، راهی دراز و کاری زیاد در برابر مانده است.

ایران بر لزوم برداشتن تحریم‌ها در روند مذاکرات هسته‌ای میان خود و شش قدرت جهانی تاکید دارد.

قرار است دور دوم از مذاکرات جامع ایران و گروه کشورهای ۱+۵ روزهای ۲۶ تا ۲۹ اسفند در وین انجام شود.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، روز سه‌شنبه ۱۳ اسفند تاکید کرد که دستیابی به پیمان نهایی اتمی در پنج ماه باقی مانده از مهلت مذاکرات، امکان‌پذیر است.
XS
SM
MD
LG