لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۶

ابراز امیدواری جان کری به آغاز فصل جدید روابط ایران و آمریکا


جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده می‌گوید که فرصت برای برطرف کردی بی‌اعتمادی‌ها میان ایران و آمریکا وجود دارد
جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده می‌گوید که فرصت برای برطرف کردی بی‌اعتمادی‌ها میان ایران و آمریکا وجود دارد
جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده روز چهارشنبه، ۳۰ اسفند در پیام تبریکی برای مردم ایران به مناسبت فرارسیدن نوروز اظهار امیدواری کرد که سرانجام دیوار بی‌اعتمادی میان دو کشور فرو بریزد و تنش‌ها کاهش یابد.

آقای کری در این پیام ضمن اشاره به نقش «برجسته» ایرانیان آمریکایی و دانشجویان ایرانی در جامعه آمریکا، از پیوند خانوادگی خود با ایرانیان آمریکایی سخن گفت که زندگی او را «غنی» ساخته‌اند.

وزیر امور خارجه آمریکا نوشت: «علی‌رغم مسائل دشواری که در این چند دهه اخیر میان ایالات متحده و ایران وجود داشته است، فرصت برای تلاش دیپلماتیک به منظور کاهش تنش‌ها و برطرف کردن بی‌اعتمادی میان دو کشور وجود دارد، فرصتی که استفاده از آن به سود هر دو ملت است.»

او با اشاره به پیام نوروزی باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا که در آن بر تعهد ایالات متحده مبنی بر حل اختلافات موجود با ایران تاکید شده بود، اظهار داشت که آنها تلاش می‌کنند فصل جدیدی در روابط میان دو کشور آغاز شود.

آقای کری سپس رهبران ایران را به انجام تعهدات خود چه در قبال جامعه جهانی و چه در قبال مردم خود فراخواند و گفت که در این صورت ایران می‌تواند جایگاه به‌حق خود را در جامعه جهانی بازیابد و مردم ایران نیز به فرصت‌ها و آزادی‌هایی که دیگر ملت‌های جهان از آن برخوردارند، دسترسی خواهند یافت.

او همچنین با یادآوری «همراهی و دوستی» کشتی‌گیران آمریکایی و ایرانی در حاشیه رقابت‌های اخیر جام جهانی کشتی در تهران، اظهار امیدواری کرد که در سال جدید پیوندهای میان دو ملت همچنان استحکام یابد.

وزیر امورخارجه ایالات متحده در نهایت بر صلح و آزادی‌های مدنی تاکیدی دوباره کرد و پیام خود را با جمله «نوروزتان مبارک» به پایان رساند.

پیش از این باراک اوباما در پیام خود برای ایرانیان به مناسبت فرارسیدن نوروز گفته بود که به تلاش برای رسیدن به صلح و دوستی میان دو کشور ادامه خواهد داد.

روابط سیاسی ایالات متحده و ایران از زمان پیروزی انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷ رو به تیرگی گذاشت اما اختلافات میان این دو کشور زمانی به اوج رسید که تعدادی از دانشجویان ایرانی کارکنان سفارت آمریکا در تهران را به گروگان گرفتند.

اکنون آمریکا سردمدار حرکت جهانی در جهت تحریم ایران با هدف متوقف ساختن برنامه اتمی آن است.
XS
SM
MD
LG