لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۳

کری حکومت اسد را به استفاده از سلاح شیمیایی متهم کرد


جان کری می‌گوید که در دولت انتقالی آینده سوریه بشار اسد هیچ جایی نخواهد داشت
جان کری می‌گوید که در دولت انتقالی آینده سوریه بشار اسد هیچ جایی نخواهد داشت
جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز جمعه، ۲۰ اردیبهشت، اعلام کرد که «شواهدی قوی» وجود دارد که نشان می‌دهد حکومت سوریه علیه مخالفان خود از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای کری که در یک گفت‌وگوی اینترنتی در وب‌سایت گوگل شرکت کرده بود اظهار داشت: «این جنگ تحت‌الشعاع تصمیمات وحشتناک حکومت اسد و اشتیاق آن به قتل‌عام واقع شده است، حتی با استفاده از گاز... و ما معتقدیم شواهد نیرومندی در دست است که نشان می‌دهد از این سلاح استفاده شده است.»

دولت ایالات متحده دو هفته پیش برای اولین بار اعلام کرد حکومت سوریه احتمالا از سلاح‌های شیمیایی علیه مردم خود استفاده کرده است. اما در عین حال باراک اوباما تاکید داشت شواهدی که نشان بدهد بشار اسد از «خط قرمز» عبور کرده باشد، کافی نیست.

آقای اوباما پیش از آن گفته بود که استفاده از سلاح‌های شیمیایی در جنگ داخلی سوریه «خط قرمز» ایالات متحده است تا بشار اسد را از به‌ کار بستن این سلاح‌ها برحذر دارد.

با وجود این در هفته‌های گذشته اخباری مبنی بر احتمال به‌ کار بردن سلاح شیمیایی علیه مردم سوریه و متعاقب آن مرگ ده‌ها نفر منتشر شد که واکنش‌ سازمان ملل متحد و بسیاری از دولت‌ها را در پی داشت، اگرچه بشار اسد این رخداد را به مخالفان خود نسبت داد و آنان را به استفاده از سلاح شیمیایی متهم کرد.

اما جز جان کری، مقامات کشورهای دیگر نیز می‌گویند که اعتقاد دارند بشار اسد از سلاح شیمیایی استفاده کرده است، از جمله رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، که روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با ان‌بی‌سی نیوز این ادعا را مطرح کرد.

در همین حال جو بایدن، معاون رئیس جمهوری ایالات متحده، نیز اعلام کرد که اگر زمانی موضوع استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه تایید بشود، دولت اوباما «پاسخی مناسب» به آن خواهد داد. او اما به جزئیات واکنش احتمالی آمریکا اشاره نکرد.

ایالات متحده و روسیه به تازگی بر سر انجام گفت‌وگوهای بین‌المللی درباره بحران سوریه و برگزاری کنفرانسی جهانی با حضور همه طرف‌های درگیر به توافق رسیده‌اند، اگرچه جان کری تاکید کرده است که در دولت انتقالی آینده سوریه هیچ جایی برای بشار اسد وجود نخواهد داشت.
XS
SM
MD
LG