لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۵

خامنه‌ای: آمریکا در قضیه سوریه ضرر خواهد کرد


در ادامه واکنش‌ها به حمله احتمالی ایالات متحده به سوریه، رهبر جمهوری اسلامی ایران روز پنج‌شنبه، ۱۴ شهریور، به آمریکا هشدار داد که از چنین اقدامی متضرر خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله علی خامنه‌ای که در جمع اعضای مجلس خبرگان سخنرانی می‌کرد، اظهار داشت: «ما معتقدیم آمریکایی‌ها در حال خطا و اشتباه در سوریه هستند و بر همین اساس نیز ضربه وارده به خود را احساس می‌کنند و به‌ طور قطع ضرر خواهند دید.»

به گفته او، موضوع حمله شیمیایی به حومه دمشق که آمریکا آن را به حکومت سوریه نسبت می‌دهد تنها «بهانه‌ای» است برای «تسلط بر منطقه» به همراه اسرائیل، در حالی که «برای سیاستمداران آمریکایی مسائل انسانی اهمیتی ندارد».

جمهوری اسلامی متحد اصلی بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، است که از او در برابر مخالفانش حمایت می‌کند و شورشیان را «تروریست» یا «عوامل غرب» می‌خواند.

در ماجرای حمله شیمیایی اخیر در حومه دمشق نیز که به مرگ صدها نفر انجامید، حکومت ایران موضعی مانند حکومت سوریه اتخاذ کرده و شورشیان را عامل اصلی این حمله معرفی می‌کند.

اما در نقطه مقابل، آمریکا و متحدان غربی آن نظیر بریتانیا و فرانسه، نیروهای حامی بشار اسد را به انجام این حمله متهم می‌کنند و از ضرورت پاسخ به این اقدام سخن می‌گویند.

در همین راستا کمیته روابط خارجی سنای ایالات متحده روز چهارشنبه، ۱۲ شهریور، طرح باراک اوباما برای «حمله نظامی محدود و بازدارنده» را تایید کرد تا احتمال وقوع این حادثه قوت بیشتری بگیرد، اگرچه مجموعه همه نمایندگان سنا هفته آینده در این‌ باره تصمیم‌گیری می‌کنند.

رئیس جمهوری آمریکا گفته است که حکومت سوریه با انجام حمله شیمیایی علیه مردم خود هنجارهای بین‌المللی را زیر پا گذاشته و واشینگتن «نمی‌تواند چشمان خود را بر آن‌ چه در دمشق رخ داده ببندد».

اما علی خامنه‌ای می‌گوید که این موضوع «بهانه» است، چرا که «در سابقه آمریکا مسئله سکوت در برابر استفاده صدام از سلاح شیمیایی در حلبچه و شهرهای ایران» وجود دارد.

حمله شیمیایی نیروهای صدام حسین، رهبر حکومت پیشین عراق، به حلبچه یکی از رویدادهای مهم جنگ ۸ ساله میان ایران و عراق بود که به مرگ حدود پنج هزار نفر از ساکنان این شهر کردنشین انجامید. و اکنون که حدود دو هفته از استفاده سلاح‌های شیمیایی در حومه دمشق می‌گذرد، بار دیگر بحث رخداد حلبچه نیز به میان آمده است.

فرمانده سپاه قدس: تا آخر از سوریه حمایت می‌کنیم

در همین حال فرمانده نیروی قدس، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران، نیز در جمع اعضای مجلس خبرگان گفته است که ایران «تا آخر از سوریه حمایت می‌کند».

وب‌سایت جام‌نیوز به نقل از یک عضو مجلس خبرگان می‌نویسد که قاسم سلیمانی در سخنرانی خود گفته است، «سوریه در خط مقدم مقاومت» قرار دارد و به همین خاطر جمهوری اسلامی از آن حمایت می‌کند.

جمهوری اسلامی از نیروهای حزب‌الله لبنان، حماس و حکومت سوریه به عنوان «محور مقاومت» نام می‌برد که با اسرائیل مخالفت می‌کنند.

به گفته آقای سلیمانی، هدف آمریکا از حمله احتمالی علیه سوریه نیز «شکستن خط مقاومت» است، وگرنه آمریکا «به دنبال حقوق بشر در سوریه نیست».

وی در نهایت اظهار داشت: «قضیه سوریه برای آمریکا حیثیتی شده و می‌خواهد به ظاهر هم که شده، موفقیت‌آمیز از آن بیرون بیاید، ولی ما تا آخر از سوریه حمایت می‌کنیم.»

پیش از این گزارش‌های متعددی مبنی بر «کمک‌های نظامی» ایران به حکومت سوریه منتشر شده، اما مقامات جمهوری اسلامی همواره این گزارش‌ها را رد می‌کنند و می‌گویند که این کمک‌ها جنبه بشردوستانه داشته است.
XS
SM
MD
LG