لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۴

رهبر جمهوری اسلامی ویژگی‌های رئیس جمهور آینده ایران را برشمرد


علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز شنبه، هفتم اردیبهشت، ویژگی‌های رئیس‌جمهور مطلوب از نگاه خود را برشمرد و او را فردی دانست که در عرصه بین‌المللی، «نترس و شجاع» و در عرصه داخلی نیز به‌دور از حاشیه‌ها باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس، آقای خامنه‌ای که در نام‌گذاری سال ۱۳۹۲ با توجه به انتخابات ریاست جمهوری یازدهم از تعبیر «حماسه سیاسی» استفاده کرده است، گفت از آنجا که ملت ایران «اهل تسلیم شدن نیست» رئیس دولت آینده ایران، باید در مقابل فشارهای خارجی «نترس و شجاع و مقاوم» باشد و از «میدان خارج نشود».

این سخن در شرایطی مطرح می‌شود که ایران به‌خاطر برنامه اتمی خود با تحریم‌های سنگین بین‌المللی مواجه است، تحریم‌هایی که اقتصاد کشور را تحت تاثیر شدید خود قرار داده است.

پیشتر، آیت‌الله خامنه‌ای با دفاع از سیاست خارجی دولت محمود احمدی‌نژاد، تقابل او با غرب را موجب «عزت و اعتبار» جمهوری اسلامی دانسته و بر ادامه برنامه اتمی تهران تاکید کرده بود.

آقای خامنه‌ای اما در توصیف دیگر ویژگی‌های رئیس جمهور مطلوب خود، مواردی مانند دوری از حاشیه‌ها، عدم ایجاد تشویش و نگرانی در جامعه و داشتن نگاهی همه‌جانبه و بلندمدت به اقتصاد را نام برد.

او همچنین هشدار داد که رئیس جمهور آینده ایران باید از تغییر مکرر سیاست‌های اقتصادی خودداری کند و نیز به نظرات غیرکارشناسی تکیه نداشته باشد.

این وجه از نگرانی‌های آیت‌الله خامنه‌ای در رابطه با رئیس دولت آینده، پیش از این در قالب انتقاد از روحیه محمود احمدی‌نژاد و سیاست‌های اقتصادی او بازتاب یافته است، جایی که محافظه‌کاران حامی رهبر جمهوری اسلامی، آقای احمدی‌نژاد را به «تنش‌آفرینی»، «عدم مشاوره با کارشناسان»، «عدم اعتماد به خرد جمعی» و سست کردن پایه‌های اقتصادی کشور متهم کرده‌اند.

یکی از نقاط اوج اختلافات حامیان آیت‌الله خامنه‌ای با محمود احمدی‌نژاد به ماجرای استیضاح وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی مربوط می‌شود که علی‌رغم هشدار علی خامنه‌ای به مقامات کشور مبنی بر دوری از ایجاد تنش در آستانه انتخابات، محمود احمدی‌نژاد با پخش نوار صحبت‌های فاضل لاریجانی، برادر روسای قوای مققنه و قضاییه، او را به استفاده از موقعیت خانوادگی خود برای به دست آوردن موقعیت اقتصادی متهم کرد، اقدامی که واکنش شدید و تهاجمی برادران لاریجانی را در پی داشت.

اکنون که کمتر از ۵۰ روز به انتخابات ریاست جمهوری ایران مانده است، چهره‌های بسیاری از سیاست‌مداران اعلام نامزدی کرده‌اند که اکثریت قریب به اتفاق آنها از میان محافظه‌کاران هستند.

حال آقای خامنه‌ای به آنان توصیه می‌کند که «در ارزیابی توانایی خود و همچنین ارزیابی جایگاه مدیریت اجرایی کشور دچار اشتباه محاسبه نشوند» و نیز به مردم با وعده‌های نادرست، «در باغ سبز غیرمنطقی» نشان ندهند.
XS
SM
MD
LG