لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۸

لاریجانی: بایگانی لایحه جامع وکالت توسط رئیس جمهور لجبازی کودکانه است


محمود احمدی‌نژاد در سال‌های اخیر روابط پرتنشی را با برادران لاریجانی، روسای قوه قضاییه و قوه مقننه ایران، داشته است.
محمود احمدی‌نژاد در سال‌های اخیر روابط پرتنشی را با برادران لاریجانی، روسای قوه قضاییه و قوه مقننه ایران، داشته است.
صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه ایران، می‌گوید اقدام محمود احمدی‌نژاد در بایگانی کردن «لایحه جامع وکالت رسمی» و پیشنهادات قوه قضاییه در این‌باره، یک «لجبازی کودکانه» است.

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای لاریجانی که روز سه‌شنبه، چهار تیر در همایشی به مناسبت هفته قوه قضاییه سخنرانی می‌کرد، رئیس دولت ایران را به باد انتقاد گرفت و از نحوه برخورد او با لایحه‌هایی که قوه قضاییه تنظیم کرده است، اظهار تاسف کرد.

به گفته او، محمود احمدی‌نژاد دو لایحه «پلیس قضایی» و «وکالت رسمی» را خلاف قانون اساسی دانسته و به مجلس تحویل نداده است، در حالی که او مسئول تفسیر قانون نیست.

روز شنبه، اول تیر، رسانه‌های داخل ایران متن نامه محمود احمدی‌نژاد به محمدرضا رحیمی، معاون اول دولت، را منتشر کردند که انتقادات غلامرضا طیرانیان، وکیل دادگستری، از لایحه جامع وکالت رسمی را موجه می‌شمرد.

آقای طیرانیان از رئیس دولت ایران خواسته بود که برای جلوگیری از نقض قانون اساسی از ارائه لایحه یادشده به مجلس شورای اسلامی خودداری کند چرا که به اعتقاد او، قوه قضاییه با این لایحه‌ که صدور مجوز وکالت را در حیطه وظایف خود می‌شمارد، به‌طور عملی استقلال وکلا را از بین می‌برد.

پاسخ آقای احمدی‌نژاد نیز در تایید این انتقادات بود چنان‌چه تاکید کرد با تصویب این لایحه «زمینه احقاق حق تقریبا از بین خواهد رفت و خدا می‌داند چه بر سر ملت خواهد آمد».

اکنون اما رئیس قوه قضاییه ایران در واکنش به دستور آقای احمدی‌نژاد می‌گوید: «یک وکیل به رئیس جمهور نامه نوشته و گفته لازم عقلی است که مجوز وکالت توسط کانون صادر شود. رئیس جمهور هم لایحه را بایگانی کرده است. به اعتقاد من این لجبازی کودکانه است.»

به گفته او، این لایحه استقلال وکلا را از بین نمی‌برد، همان‌طور که رئیس قوه قضاییه قاضی را منصوب می‌کند و این مانع استقلال قاضی نشده است.

آقای لاریجانی همچنین در رابطه با لایحه پلیس قضایی و انتقادات محمود احمدی‌نژاد از آن گفت: «آقای رئیس جمهور نوشته‌اند این لایحه خلاف قانون اساسی است. مگر در کشور چند نفر تفسیر قانون می‌کنند؟ کجا نوشته است دولت می‌تواند لایحه قوه قضائیه را به مجلس ندهد؟ از این نحوه برخورد متاسفیم.»

محمود احمدی‌نژاد در حالی مرداد ماه امسال دولت را به حسن روحانی، برنده انتخابات ۲۴ خرداد، واگذار می‌کند که در سال‌های اخیر روابط پرتنشی را با برادران لاریجانی، روسای قوه قضاییه و قوه مقننه ایران، داشته است.

این اختلافات زمستان سال گذشته به آنجا انجامید که آقای احمدی‌نژاد در جریان استیضاح وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در مجلس شورای اسلامی، نوار مکالمه یکی دیگر از برادران لاریجانی را پخش کرد و او را به سوءاستفاده از روابط خانوادگی خود متهم ساخت.
XS
SM
MD
LG