لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۶

جواد لاریجانی: امیدواریم موسوی و کروبی رفع حصر شوند


محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ایران، نسبت به رفع حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی ابراز امیدواری کرد و گفت که این ستاد تلاش می‌کند پرونده حصر به سرانجام برسد.

سخنان آقای لاریجانی روز سه‌شنبه، ۲۷ اسفند در نشستی خبری بیان شده که خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، آن را بازتاب داده است.

او در این نشست با اشاره به حصر خانگی موسوی و کروبی گفت: «ای کاش جریان فتنه ۸۸ اتفاق نمی‌افتاد و ما این دو عزیز را در جمع فعالان سیاسی داشتیم.»

«فتنه» اصطلاحی است که مقامات حکومت ایران برای توصیف اعتراضات سال ۱۳۸۸ به کار می‌برند، اعتراضاتی که به رهبری میرحسین موسوی و مهدی کروبی، نامزدهای اصلاح‌طلب انتخابات ریاست جمهوری آن سال شکل گرفت و هدف از آن ابطال نتیجه انتخابات بود.

یک سال و نیم پس از آن آقای موسوی و همسر او زهرا رهنورد و آقای کروبی توسط نهادهای امنیتی در خانه خود محبوس شدند که این اقدام اعتراض گسترده مخالفان حکومت ایران و نیز نهادهای بین‌المللی را به دنبال داشته است، اما محمدجواد لاریجانی تاکید می‌کند که پرونده آنها «ابعادی قضایی و امنیتی دارد که باید مسیر خود را طی کند».

به گفته او، موضع ستاد حقوق بشر قوه قضاییه این است که شرایط را برای روشن شدن انتهای ماجرای حصر تسهیل کند.

وی سپس گفته است: «امیدواریم این پرونده مسیر معمولی خود را طی کند و ما شاهد رفع حصر باشیم».

وضعیت میرحسین موسوی و مهدی کروبی در حصر خانگی اخیرا اعتراض بان گی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، را موجب شد. آقای بان خواستار آزادی رهبران اپوزیسیون ایران و دیگر زندانیان عقیدتی کشور شده است، اما این سخنان با واکنش شدید مقامات جمهوری اسلامی مواجه شد و از جمله علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی در سیاست خارجی، او را «ابزار دست آمریکا» خواند.

اکنون نیز محمدجواد لاریجانی می‌گوید که «طرح انتقادات داخلی درباره حصر، عملی طبیعی است، اما دخالت خارجی دراین‌باره موردی ندارد».

مقامات ایران می‌گویند که رخدادهای سال ۱۳۸۸ ریشه در سیاست‌های غرب علیه جمهوری اسلامی دارد. برخی از محافظه‌کاران نزدیک به حکومت حتی خواستار اعدام آقای موسوی و کروبی شده‌اند.

«می‌توانیم علیه احمد شهید اعلام دعوا کنیم»

بخشی از سخنان روز سه‌شنبه محمدجواد لاریجانی نیز متوجه احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در مورد ایران، بود که تازه‌ترین گزارش او هفته گذشته منتشر شد، گزارشی که جمهوری اسلامی را به «نقض اساسی حقوق شهروندی و اقلیت‌ها» متهم می‌سازد.

اما آقای لاریجانی این گزارش را یک «رسوایی بزرگ» می‌خواند و می‌گوید که واکنش‌های منفی نسبت به وضعیت حقوق بشر در ایران نشانه «خشم» غرب از «دستاوردهای» جمهوری اسلامی است.

به گفته او، «آقای احمد شهید از زمانی که به عنوان گزارش‌گر انتخاب شده مانند یک هنرپیشه از یک شبکه تلویزیونی به شبکه دیگر رفته و علیه جمهوری اسلامی حرف زده است... در حالی که گزارش او از نظر حرفه‌ای ارزشی ندارد».

احمد شهید که همواره مورد انتقادات شدید مقام‌های ایران قرار دارد، به تازگی گفته است که «وقتی مقام‌های ایران به ما چنین حمله می‌کنند، با مردم خود چه می‌کنند».

اما محمدجواد لاریجانی او را به شکایت تهدید می‌کند و می‌گوید: «کسی که مسئول تهیه گزارش است باید رویه‌ صدق را در نظر داشته است [در حالی که گزارش‌های احمد شهید] پرونده‌سازی است و پرونده سازی خلاف قانون است.»

به گفته او، حکومت ایران سال گذشته با ارسال نامه‌ای به ناوی پیلای، کمیسیونر حقوق بشر سازمان ملل متحد، خواستار بررسی شکایت خود در این باره شد اما نتیجه‌ای نگرفت، اما «جمهوری اسلامی می‌تواند علیه احمد شهید اعلام دعوا کند».

آخرین گزارش احمد شهید بیان می‌کند که با روی کار آمدن دولت جدید در ایران «گام‌های مثبتی» در زمینه حقوق بشر برداشته شده است، اما این گام‌ها نگرانی‌های بنیادین در این باره را رفع نمی‌کند.

انتقاد از ملاقات اشتون با فعالان زن ایرانی

نشست خبری آقای لاریجانی همچنین حاوی انتقاداتی از کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، بود که در سفیر اخیر خود به تهران با نرگس محمدی و گوهر عشقی دیدار کرد.

نرگس محمدی نایب‌رئیس کانون مدافعان حقوق بشر محسوب می‌شود که دادگاه انقلاب ایران او را به اتهام و «فعالیت تبلیغی» علیه نظام جمهوری اسلامی به ۶ سال حبس محکوم کرده و گوهر عشقی نیز مادر ستار بهشتی است، وبلاگ‌نویسی که به خاطر نوشته‌های وبلاگی خود توسط پلیس سایبری ایران بازداشت شد و در نهایت بر اثر شکنجه در زندان درگذشت.

دیدار این دو چهره با کاترین اشتون واکنش شدید محافظه‌کاران ایران را به دنبال داشت و از جمله پوسترهایی در تهران نصب کردند که چهره خانم اشتون را در کنار صدام حسین نشان می‌داد.

اکنون محمدجواد لاریجانی از این دیدار انتقاد می‌کند و می‌گوید که رفتار غرب در این مورد «جسارت‌آمیز» بوده است.

به گفته او، «ملاقات به خودی خود مهم نیست، به‌طوری که در گذشته نیز برخی گزارشگران موضوعی که مایل بودند خانم اشتون با فعالان زن ایران «بخشی از استراتژی دخالت در کشور است که جمهوری اسلامی با آن به شدت مقابله می‌کند».

آقای لاریجانی در نهایت تاکید کرده «عرف دیپلماتیک این است که اگر کسی به کشور دیگری به عنوان مهمان می‌رود، کاری که صاحب‌خانه را ناراحت می‌کند انجام ندهد».

خبرگزاری تسنیم که گفته می‌شود نزدیک به سپاه پاسداران است، پیشتر از قول مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون نوشته بود که از قبل «به خوبی مشخص بود این دیدارها رخ خواهد داد» چرا که خانم اشتون «می‌خواست قطعا با اعضای جامعه مدنی ایران دیدار کند».
XS
SM
MD
LG