لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۹

نگرانی کمیسیون مجلس از برنامه «گروه‌های اخلال‌گر» برای آینده


در روز ۲۲ بهمن سال جاری عده‌ای با پرتاب مُهر نماز و کفش و نعلین مانع سخنرانی رئیس مجلس ایران شدند.
در روز ۲۲ بهمن سال جاری عده‌ای با پرتاب مُهر نماز و کفش و نعلین مانع سخنرانی رئیس مجلس ایران شدند.
عوض حیدرپور، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران، روز شنبه، ۱۲ اسفند، گفت که تحقیقات درباره ماجرای برهم‌زدن سخنرانی علی لاریجانی در شهر قم حکایت از «دستور کار گروه‌های اخلال‌گر برای آینده» دارد که این مسئله موجب «نگرانی شدید» اعضای این کمیسیون شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای حیدرپور با اشاره به گزارش کمیته بررسی این رویداد گفت که بررسی‌ها نشان می‌دهد برهم‌زدن سخنرانی آقای لاریجانی در قم عملی «برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی شده» بوده است.

ماجرای برهم‌زدن سخنرانی علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، در شهر قم به روز ۲۲ بهمن گذشته بازمی‌گردد که عده‌ای با پرتاب مُهر نماز و کفش و نعلین، مانع ادامه سخنرانی او شدند که به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب ایران انجام می‌شد.

این ماجرا چند روز پس از آن به وقوع پیوست که محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت ایران، فاضل لاریجانی، برادر روسای مجلس و قوه قضاییه ایران، را به سوءاستفاده اقتصادی از روابط خانوادگی خود متهم کرد و به منظور اثبات این موضوع نوار یکی از مکالمات او را برای نمایندگان مجلس پخش کرد.

از این رو برخی رسانه‌ها و چهره‌های سیاسی ماجرای برهم‌زدن سخنرانی علی لاریجانی در قم را به هواداران محمود احمدی‌نژاد نسبت دادند که این مسئله واکنش منفی برخی مقامات دولتی را در پی داشت.

اکنون اما عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ایران از دامنه‌دار بودن موضوع سخن می‌گوید.

به گفته عوض حیدرپور، اخلال‌گران «تنها برای یکی دو روز برنامه نداشتند، بلکه برای کل سیستم برنامه دارند».

آقای حیدرپور افزود: «گزارش کمیته مربوطه زمانی که در کمیسیون [امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس] ارائه شد، نگرانی عمیقی را به وجود آورد، زیرا این گروه‌ها برای آینده نیز برنامه‌هایی دارند که باید با این اتفاقات به طور جدی برخورد شود.»

پیش از این برخی از مقامات ایران از بازداشت شش نفر از برهم‌زنندگان سخنرانی علی لاریجانی سخن گفته بودند، اما در خبرها اشاره‌ای به هویت این بازداشت‌شدگان نشده بود.

برهم‌زدن سخنرانی شخصیت‌های سیاسی در جمهوری اسلامی ایران سابقه‌ای طولانی دارد و در دوران دولت‌های اصلاح‌طلب محمد خاتمی این ماجرا به یکی از چالش‌های عمده اصلاح‌طلبان و محافظه‌کاران تبدیل شده بود.

اصلاح‌طلبان گروه انصار حزب‌الله را عامل برهم‌زدن سخنرانی‌ها و مراسم‌های عمومی می‌دانستند که از گروه‌های نزدیک به احزاب محافظه‌کار است.

در همین زمینه مصطفی تاجزاده، معاون وزیر کشور ایران در دولت آقای خاتمی، نیز که اکنون در زندان اوین است با اشاره به سخنان علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در انتقاد از ماجرای برهم‌زدن سخنرانی علی لاریجانی، نوشت که آقای خامنه‌ای «سرانجام برای نخستین بار، اقدامات غیرقانونی و غیراخلاقی گروه خوارج‌مسلک انصار حزب‌الله در حمله به شخصیت‌ها و اجتماعات مردمی را محکوم کرد».

او در نهایت ابراز امیدواری کرد که «مانند قتل‌های زنجیره‌ای که پس از هشدار علنی رهبری قطع شد، این مسئله [حمله به شخصیت‌ها و اجتماعات] نیز برای همیشه حل شود».
XS
SM
MD
LG