لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۰

سازمان ملل از کشف گور دسته‌جمعی در سودان جنوبی خبر داد


خشونت‌های یک ماه اخیر در سودان جنوبی به مرگ صدها نفر انجامیده است.
خشونت‌های یک ماه اخیر در سودان جنوبی به مرگ صدها نفر انجامیده است.
سازمان ملل متحد از کشف یک گور دسته‌جمعی با ۷۵ جنازه در ایالت یونیتی سودان جنوبی خبر داد که گوشه‌ای از خشونت‌های اخیر در این کشور آفریقایی را به نمایش می‌گذارد.

سازمان ملل همچنین اعلام کرده است به اطلاعاتی دست یافته که نشان می‌دهد دست‌کم دو گور دسته‌جمعی دیگر نیز در جوبا، پایتخت سودان جنوبی، وجود دارد.

بر اساس گزارش روز سه‌شنبه سوم دی ماه خبرگزاری رویترز، ناوی پیلای، کمیسیاریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه‌ای از دو طرف درگیر در سودان جنوبی خواسته است که از خشونت علیه افراد غیرنظامی اجتناب کنند.

خانم پیلای همچنین در این بیانیه به رهبران نظامی و سیاسی این کشور هشدار داده است که آنها مسئول جنایات علیه غیرنظامیان هستند و باید پاسخ‌گو باشند.

این بیانیه سپس به «کشتارهای دسته‌جمعی و خارج از ضوابط قضایی» در سودان جنوبی اشاره می‌کند که قربانیان آن به‌خاطر نژاد و قوم خود انتخاب شده‌اند یا «بازداشت‌های خودسرانه‌ای» که در روزهای اخیر به‌وقوع پیوسته‌اند.

ناوی پیلای همچنین گفته است: «ما یک گور دسته‌جمعی در بنتیو از ایالت یونیتی کشف کرده‌ایم و گزارش شده که دست‌کم دو گور دسته‌جمعی دیگر نیز در جوبا وجود دارد.»

تنش‌ها در سودان جنوبی پس از آن بالا گرفت گرفت که سالوا کی‌یر، رییس جمهوری، ریک ماشار، معاون خود را برکنار کرد. این تنش‌ها اما در روزهای اخیر به نزاع‌های خونینی منجر شده که تمام کشور را متاثر از خود کرده است.

کی‌یر و ماشار از دو قبیله رقیب در سودان جنوبی، دینکا و نوئر، هستند که در جریان جنگ‌های داخلی این کشور بارها مقابل هم قرار گرفته‌اند.

با این حال هر دو آنها اعلام کرده‌اند که آماده گفت‌وگو با یکدیگر و تلاش برای پایان دادن به درگیری‌هایی هستند که از لحظه وقوع آن در ماه دسامبر تاکنون به مرگ صدها نفر انجامیده است.

اما کشف گورستان‌های دسته‌جمعی در سودان جنوبی گویای عمق خشونت‌ها در این کشور بحران‌زده است.

به گفته راوینا شامداسانی، سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر، شنیده‌ها حکایت از آن دارد که اجساد ۷۵ سرباز عضو ارتش آزادی‌بخش در یک گور دسته‌جمعی در بنتیو دفن شده‌اند، شهری که ماموران سازمان ملل متحد از آن بازدید کرده‌اند، و به نظر می‌رسد همه آنها متعلق به قبیله دینکا باشند.

وی اما تاکید کرد که ماموران سازمان ملل متحد هنوز نتوانسته‌اند تعداد اجساد دفن‌شده و هویت آنها را احراز کنند.

پیش از این بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد تاکید کرده بود که نیروهای حافظ این صلح سازمان در سودان جنوبی باید دو برابر شود.
XS
SM
MD
LG