لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۰۸

انتقاد تازه مصباح از مشایی: ایرانی بودن نباید جای اسلام را بگیرد


محمدتقی مصباح یزدی پیش از این گفته بود که برخی بی‌شرمانه «مکتب ایران» را به جای «مکتب اسلام» معرفی می‌کنند
محمدتقی مصباح یزدی پیش از این گفته بود که برخی بی‌شرمانه «مکتب ایران» را به جای «مکتب اسلام» معرفی می‌کنند
محمدتقی مصباح یزدی، از روحانیون نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی، با انتقاد از کسانی که بر هویت ایرانی تاکید می‌کنند، گفت که «هیچ وقت ایرانی بودن نباید جای اسلام را بگیرد».

بر اساس گزارش خبرگزاری مهر که روز پنج‌شنبه، ۱۷ اسفند منتشر شد، آقای مصباح یزدی اظهار داشت: «ایرانی‌گری شعاری است که بهایی‌ها هم می‌گفتند و این افتخار نیست.»

این سخنان در حالی بیان می‌شود که تنها دو روز قبل، چهارشنبه، ۱۶ اسفند، اسفندیار رحیم‌ مشایی از چهره‌های نزدیک به محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت ایران، در مراسمی که از آن به عنوان «جشن بزرگ هنرمندان ایران» یاد می‌شد، ایران را نقطه آغاز حرکت بشر به سمت مدنیت نامید و از افتخارات ایرانیان دوران باستان سخن گفت.

در این مراسم همچنین جمشید مشایخی، هنرمند پیش‌کسوت سینما، با تاکید بر هویت ایرانی خود اظهار داشت: «من افتخار می‌کنم که اول ایرانی‌ام و بعد مسلمان.»

اما محمدتقی مصباح یزدی می‌گوید: «باید بدانیم که هیچ چیزی در عالم قابل مقایسه با اسلام نیست و همه چیز فدای اسلام است و هر چیزی در پرتو اسلام رشد می‌کند.»

آیت‌الله مصباح یزدی که از او به عنوان یکی از تئوریسین‌های نظام جمهوری اسلامی نام می‌برند پیش از این نیز ضمن انتقاد شدید از بحث «مکتب ایرانی» گفته بود که برخی «بی‌شرمانه» آن را به جای «مکتب اسلام» معرفی می‌کنند.

بحث «مکتب ایرانی» را اسفندیار رحیم‌ مشایی مطرح کرده است که همین مسئله نقطه آغازی بود برای انتقادات آیت‌الله مصباح یزدی از دولت محمود احمدی‌نژاد، در حالی که او پیش از آن حامی سرسخت آقای احمدی‌نژاد محسوب می‌شد.

مصباح یزدی در ادامه سخنان خود با اشاره به پیام تسلیت محمود احمدی‌نژاد به مناسبت درگذشت هوگو چاوز، رئیس جمهوری ونزوئلا، گفت: «مراقب باشید حرف‌های غلط نگویند، نیایند بگویند از حکومت صالحان حرف می‌زنیم و رئیس‌ جمهور ونزوئلا را مطرح کنند. ما در یک کلام قائل به اسلام، احکام اسلامی و در عمل به نایب امام زمان که همان ولی‌فقیه است، هستیم.»

محمود احمدی‌نژاد در پیام تسلیت خود به مناسبت درگذشت رئیس دولت چپ‌گرای ونزوئلا، هوگو چاوز را «انسانی عمیقاً موحد و مؤمن و پای‌بند به ارزش‌های انسانی و آسمانی و باورمند به راه انبیاء الهی» خوانده و اضافه کرده بود تردید ندارد که او «به همراه همه صالحان و حضرت مسیح» بازخواهد گشت.

محمدتقی مصباح یزدی در یکی از آخرین اظهار نظرهای خود نیز ایرانیان باستان را «آتش‌پرست» نامیده و گفته بود:«نباید بر آتش‌پرستی پدران خود افتخار کنیم، بلکه باید به دلیل منسوب بودن به اهل‌بیت افتخار کنیم.»

این سخنان انتقاد نماینده ایرانیان زرتشتی را در پی داشت که در نامه‌ای خطاب به مصباح یزدی تاکید کرد: «ایرانیان در درازنای تاریخ همواره یکتاپرست بوده‌اند».
XS
SM
MD
LG