لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۵

یک نظرسنجی: اکثر مردم اسرائیل از موضع نتانیاهو درباره ایران حمایت می‌کنند


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل می‌گوید که ایران همزمان با مذاکرات «برنامه مخفی هسته‌ای» خود را پیش می‌برد.
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل می‌گوید که ایران همزمان با مذاکرات «برنامه مخفی هسته‌ای» خود را پیش می‌برد.
نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد که اکثر مردم اسرائیل از موضع بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این کشور در قبال برنامه اتمی ایران حمایت می‌کنند و آن را «خوب» یا «بسیار خوب» می‌دانند.

گزارش این نظرسنجی در شماره روز جمعه، ۲۶ مهر نشریه اسرائیلی هاآرتص منتشر شده است در حالی که تنها دو روز از مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ می‌گذرد، مذاکراتی که طرفین فضای آن را مثبت ارزیابی کرده‌اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، پرسش اصلی نظرسنجی این بوده که عملکرد اخیر نتانیاهو در عرصه جهانی در قبال ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید.

آقای نتانیاهو و دولت او نسبت به مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای ۱+۵، شامل ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان ابراز بدبینی کرده‌ و به ائتلاف غرب نسبت به کاهش احتمالی تحریم‌ها علیه ایران هشدار داده‌اند.

به گفته نخست وزیر اسرائیل، «توافق بد و نصفه و نیمه با ایران بدتر از نرسیدن به هیچ توافقی است» و این که ایران همزمان با مذاکرات «برنامه مخفی هسته‌ای» خود را پیش می‌برد.

آقای نتانیاهو همچنین اعلام کرده که کشور او حق حمله نظامی یک‌جانبه به ایران را برای خود محفوظ می‌داند تا به این وسیله مانع دستیابی ایران به توانایی ساخت سلاح هسته‌ای شود.

اما پاسخی هم که شرکت‌کنندگان در نظرسنجی به این پرسش داده‌اند حکایت از حمایت اکثریت اسرائیلی‌ها از مواضع نخست وزیر خود دارد به‌طوری که ۴۱ درصد آنها عملکرد آقای نتانیاهو را «خوب» توصیف کرده‌اند و ۱۷ درصد هم «بسیار خوب».

همچنین ۶۳ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی گفته‌اند که گمان می‌کنند بنیامین نتانیاهو بهترین فردی است که می‌تواند نخست وزیر اسرائیل باشد در حالی که در نظرسنجی ماه ژوئیه ۵۶ درصد از شرکت‌کنندگان چنین اعتقادی داشتند.

این نظرسنجی را «موسسه دیالوگ» تحت نظارت پرفسور کامیل فوچز از دانشگاه تل‌آویو در روز سه‌شنبه، ۲۳ آبان انجام داده است و ۵۰۱ نفر هم در آن شرکت داشته‌اند.
XS
SM
MD
LG