لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۸

مطهری: باید از پیروزی سعید جلیلی در انتخابات جلوگیری کرد


علی مطهری می‌گوید پیروزی سعید جلیلی برای کشور خسارت‌بار خواهد بود و او اصلا به خاطر نداشتن تجربه صلاحیت نامزدی در انتخابات را ندارد
علی مطهری می‌گوید پیروزی سعید جلیلی برای کشور خسارت‌بار خواهد بود و او اصلا به خاطر نداشتن تجربه صلاحیت نامزدی در انتخابات را ندارد
علی مطهری، نماینده مجلس شورای اسلامی، در واکنشی دیگر به رد صلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی در یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران، گفت که یکی از نامزدهای تاییدصلاحیت شده در این اتفاق دست داشته است.

او همچنین سعید جلیلی را «نامزد تندروها» در این انتخابات نامید و خواستار جلوگیری از پیروزی وی در انتخابات شد.

در گفت‌وگویی با وب‌سایت قانون آن‌لاین که روز دوشنبه، ششم خرداد، منتشر شد، آقای مطهری اظهار داشت که برخی از مسئولان امنیتی کشور، از جمله یکی از نامزدهای تاییدصلاحیت شده در انتخابات ریاست جمهوری، با «توجیهات امنیتی» خود به شورای نگهبان «القاء» کرده‌اند که حضور اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات مشکل‌ساز خواهد شد.

آقای مطهری اگرچه از کسی از نام نبرده است، اما از میان هشت نامزد تایید صلاحیت شده در یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران تنها چهره‌ غیرهمسو با هاشمی رفسنجانی که هم‌اکنون مسئولیت امنیتی دارد، سعید جلیلی است که دبیری شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی را بر عهده دارد.

این نماینده مجلس سپس اظهار داشت اکنون که هاشمی رفسنجانی از انتخابات حذف شده است باید از «پیروزی نامزد تندروها جلوگیری کرد» و نامزد تندروها نیز به گفته او کسی جز سعید جلیلی نیست.

به گفته آقای مطهری، پیروزی سعید جلیلی «برای کشور خسارت‌بار خواهد بود» و او اصلا به خاطر «نداشتن تجربه» صلاحیت نامزدی در انتخابات را ندارد.

او خطاب به سعید جلیلی گفت: «شما خود بهتر از هر کس دیگری می‌دانید که تجربه کافی و صلاحیت لازم برای ریاست جمهوری را ندارید و عده‌ای برای رسیدن به اهداف خود شما را به درون صحنه هل داده‌اند... پیشنهاد می‌کنم انصراف بدهید و ابزار دست دیگران واقع نشوید. انشاء‌الله برای دوره‌های بعد کاندیدا شوید.»

نامزدی سعید جلیلی در این دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران با حمایت چهره‌ها و گروه‌های محافظه‌کار همراه شده است که از جمله آنها می‌توان محمدتقی مصباح یزدی، روحانی تندرو طرفدار حکومت ایران، را نام برد.

آقای مصباح یزدی که پیش از این محمود احمدی‌نژاد را رئیس جمهور منصوب امام دوازدهم شیعیان معرفی می‌کرد، این بار در مورد سعید جلیلی گفته است که او عاشق ولایت و پای‌بند به اصول و مبانی است.

جبهه پایداری، از احزاب محافظه‌کار تندرو، نیز از حامیان عمده سعید جلیلی به‌ شمار می‌آید.

اما علی مطهری در این گفت‌وگو تلاش کرده است دلایل مختلف رد صلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات پیش روی را ارائه دهد.

او گفت: «اقبال مردم به آقای هاشمی پس از ثبت‌نام نشان می‌داد که ایشان با رأی بالا پیروز انتخابات است. در نتیجه همه زحمات چهارساله افراطی‌ها برای حذف آقای هاشمی به عنوان رأس فتنه بر باد می‌رفت و دروغ‌های‌شان برملا می‌شد. مثلا مردم به رأس فتنه سی میلیون رأی می‌دادند و این برای تندروها که عامل اصلی بحران چهار سال اخیر بوده‌اند، گران و سنگین بود.»

علی مطهری از چهره‌های سیاسی بود که در ماه‌های اخیر تلاش بسیاری برای حضور اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم کرد.

در نقطه مقابل، برخی از محافظه‌کاران با متهم کردن آقای هاشمی به دست داشتن در ناآرامی‌های سال ۱۳۸۸ که از آن به عنوان «فتنه» یاد می‌کنند، خواستار رد صلاحیت او در انتخابات بودند.

اما علی مطهری رد صلاحیت آقای هاشمی را «خطای تاریخی» شورای نگهبان می‌نامد که به‌ گفته او باعث ضربه خوردن به خود این نهاد و «تنزل جایگاه» آن شده است.

او گفت: «رد صلاحیت آقای هاشمی کار بسیار زشت و ظالمانه و ناجوانمردانه‌ای بود و ما همچنان به آن اعتراض داریم و نباید به سادگی از کنار آن گذشت، چون موجب می‌شود که در آینده فضای خفقان بر کشور حاکم شود.»

وی افزود: «البته من معتقدم که آقای هاشمی تا حدی چوب رفتار گذشته‌اش را می‌خورد. اگر زمانی که آن رفتار زشت را برای حذف آیت‌الله منتظری انجام دادند ایشان سکوت نمی‌کرد و از مظلوم دفاع می‌کرد امروز این اتفاق برای خودش نمی‌افتاد و آنها این‌ قدر جری و سرکش نمی‌شدند.»

اشاره آقای مطهری به برکناری آیت‌الله حسین‌علی منتظری از سمت قائم مقام رهبری جمهوری اسلامی در اواخر عمر آیت‌الله خمینی، بنیان‌گذار حکومت فعلی ایران، است. آقای منتظری بعدها در دوران رهبری علی خامنه‌ای بدون محاکمه در دادگاه محکوم به حصر خانگی شد و این مسئله سال‌ها ادامه یافت.

او در نهایت با طرح پیشنهاد تغییر ترکیب شورای نگهبان گفت: «راه این است خبرگان رهبری این پیشنهاد را در دستور کار اجلاس آینده خود قرار دهند تا به رهبری ارائه کنند. کافی است دو تن از فقهای حکیم و روشن‌بین جای دو تن از فقهای فعلی را بگیرند.»

علی مطهری پیش از این نیز در نامه‌ای به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، خواستار صدور «حکم حکومتی» و بازگرداندن آقای هاشمی به انتخابات شده بود.
XS
SM
MD
LG