لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۵

نجفی: میراث فرهنگی ایران در معرض تخریب و تعدی است


محمدعلی نجفی، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران، می‌گوید وظیفه حراست از میراث تاریخی و تمدن کشور چنان که شایسته بود، انجام نگرفته است
محمدعلی نجفی، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران، می‌گوید وظیفه حراست از میراث تاریخی و تمدن کشور چنان که شایسته بود، انجام نگرفته است
محمدعلی نجفی، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران، هشدار داد که بخشی از نشانه‌های تاریخ و تمدن ایران در معرض تخریب و تعدی قرار دارد.

بر اساس گزارش روز شنبه، ۳۰ آذر، خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، آقای نجفی تاکید کرد که وظیفه حراست از میراث تاریخی و تمدن کشور چنان که شایسته بود، انجام نگرفته است در حالی که این میراث، «ژن فرهنگی» ماست.

به گفته او، «بخشی از میراث فرهنگی ایران در معرض تخریب و گاهی تعدی قرار دارد» و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز از امکانات کافی برای ممانعت از این وقایع برخوردار نیست.

مهم‌ترین اماکن تاریخی ایران طی سال‌های اخیر دچار آسیب‌هایی جدی شده‌اند که در اثر عوامل طبیعی یا دستبردها رخ داده است، از جمله گسترش ترک‌ها در سنگ‌ها و ستون‌های مجموعه تخت جمشید که قدمتی حدود دو هزار و ۵۰۰ سال دارد و از شهرتی جهانی برخوردار است.

نقش برجسته «بهرام دوم»، پادشاه حکومت ساسانیان در ایران باستان، نیز مورد دیگری است که دو سال قبل به انگیزه سرقت خسارت‌های بسیار دید و جز آن می‌توان از آرامگاه کوروش، بنیانگذار سلسله باستانی هخامنشی، در پاسارگارد نام برد که در معرض رطوبت شدید و گلسنگ‌هایی قرار دارد که سنگ را تخریب می‌کند.

اما آقای نجفی نسبت به وضعیت صنایع دستی و گردشگری کشور نیز هشدار می‌دهد.
به گفته او، ایران با ۳۲۰ نوع صنایع دستی یکی از برجسته‌ترین کشورها در این زمینه است، اما با وجود این «بخش عمده‌ای از بازارهای داخلی ما آگاهانه یا ناآگاهانه صنایع دستی کشورهای هند و چین را با کیفیت پایین عرضه می‌کنند».

در عین حال آماری نیز که آقای نجفی ارائه می‌دهد، حکایت از سهم ناچیز ایران از درآمد جهانی گردشگری دارد.

او می‌گوید که سال گذشته میلادی یک میلیارد و ۳۵ میلیون گردشگر خارجی در سراسر جهان سفر کرده‌اند که از این تعداد تنها چهار میلیون نفر به ایران آمده‌اند، گرچه از همین چهار میلیون نیز برخی از آنها نیت گردشگری نداشته‌اند.

پیش از این محمدعلی نجفی از برنامه دولت حسن روحانی برای بازنگری در قوانین ویزا سخن گفته بود، به‌ طوری که گردشگران بسیاری از کشورها برای سفر به ایران نیازی به ویزا نداشته باشند یا بتوانند در فرودگاه ویزا بگیرند.
XS
SM
MD
LG