لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۳

پایان اجلاس بازنگری معاهده اتمی در سازمان ملل، بدون توافق


سازمان ملل متحد، نیویورک
سازمان ملل متحد، نیویورک
آخرین نشست مقدماتی کنفرانس بازنگری معاهده منع گسترش سلاح هسته‌ای روز جمعه، ۱۹ اردیبهشت، بدون دستیابی به توافق میان نمایندگان کشورهای حاضر در نشست به پایان رسید.

گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس از محل برگزاری اجلاس در سازمان ملل متحد بیان می‌کند که انریکه رومان موری، سفیر پرو و رئیس کنفرانس، کمبود وقت را عامل تشتت آرا و عدم دستیابی به توافق خوانده است، نه عدم تمایل سیاسی کشورها به توافق.

آقای رومان موری که در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، تاکید کرد که کندی خلع سلاح کشورهای دارای سلاح هسته‌ای به «یک مشکل» تبدیل شده است، چنان چه برقراری منطقه عاری از سلاح هسته‌ای در خاورمیانه هم «یک مسئله بسیار بزرگ» است.

او اما در عین حال گفت که مشکلات چندانی در رابطه با مسائل امنیتی هسته‌ای و استفاده‌های صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای وجود ندارد.

کنفرانس مقدماتی بازنگری معاهده منع گسترش سلاح هسته‌ای دو هفته به طول انجامید که هدف از آن دستیابی به زمینه مشترکی میان کشورها برای اجلاس اصلی است که سال آینده برگزار می‌شود.

اجلاس اصلی بازنگری معاهده منع گسترش سلاح هسته‌ای هر پنج سال یک بار برگزار می‌شود که در جریان آن شیوه اجرای این معاهده بررسی می‌شود.

اما این بار اجلاسی که به عنوان پیش‌درآمد اجلاس اصلی برگزار می‌شد در اهداف خود ناکام ماند.

با این حال انریکه رومان ماری می‌گوید که او پیشنهادهای مطرح شده در این کنفرانس را در اجلاس اصلی ارائه خواهد کرد که به عنوان اساس مذاکرات آینده مورد استفاده قرار بگیرند، اگرچه این پیشنهادات مورد اجماع واقع نشده است.

آسوشیتدپرس در همین زمینه نظرات دارلی کیمبال، مدیرعامل انجمن نظارت بر تسلیحات، را که در واشینگتن مستقر است، منتشر کرده که می‌گوید کنفرانس مقدماتی از اساس شروع خوبی نداشت.

به گفته او، هیچ یک از کشورهای دارای سلاح هسته‌ای اقدام ملموسی برای انجام تعهدات خود که در کنفرانس سال ۲۰۱۰ بر آن تاکید شده بود نکرده‌اند، تعهداتی مانند کم‌رنگ کردن نقش و اهمیت سلاح هسته‌ای.

آقای کیمبال اما تاکید می‌کند که به جای این مسئله، «همه کشورهای دارای سلاح هسته‌ای در جهان مشغول مدرن کردن زرادخانه‌های خود هستند».

این گزارش می‌گوید که یکی از پیشنهادهای مورد بحث در اجلاس هفته اخیر درباره تسریع اقدام کشورهای دارای سلاح هسته‌ای برای از بین بردن کامل سلاح‌های هسته‌ای خود بود که به نتیجه‌ای نرسید، چنان چه انریکه رومان ماری نیز گفت که قدرت‌های هسته‌ای هنوز سلاح‌های هسته‌ای بسیاری در اختیار دارند.

برقراری خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای و دیگر سلاح‌های کشتار جمعی نیز از موضوعات دیگر این نشست بود که بحث درباره آن به کتفرانس سال ۲۰۱۰ بازمی‌گشت، زمانی که کشورهای عضو معاهده منع گسترس سلاح هسته‌ای خواستار برگزاری کنفرانسی درباره آن شدند.

این کنفرانس مقرر بود که سال ۲۰۱۲ در فنلاند برگزار شود، اما ایالات متحده اعلام کرد که این امر به تعویق افتاده است.

اکنون اما بار دیگر بحث برگزاری آن مطرح شده به طوری که انریکه رومان موری زمان آن را آخر سال جاری اعلام کرده است.
XS
SM
MD
LG