لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۱

سازمان ملل: آمار پناهندگان سوریه‌ای به یک میلیون نفر رسیده است


حدود نیمی از یک میلیون پناهنده سوریه‌ای، کودکان هستند
حدود نیمی از یک میلیون پناهنده سوریه‌ای، کودکان هستند
آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد روز چهارشنبه، ۱۶ اسفند، اعلام کرد تعداد شهروندان سوریه‌ای که به خاطر جنگ داخلی از کشور خود گریخته‌اند به یک میلیون نفر رسیده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این نهاد بین‌المللی در اطلاعیه خود عنوان کرده است که حدود نیمی از این پناهندگان، کودکان هستند که اغلب آنها نیز در سنین زیر ۱۱ سال قرار دارند. همچنین آمار پناهندگان هر هفته افزایش می‌یابد.

آنتونیو گوترز، کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در همین رابطه اظهار داشت: «در حالی که یک میلیون نفر گریخته‌اند، میلیون‌ها تن دیگر در داخل کشور آواره شده‌اند و هر روز نیز هزاران تن تلاش می‌کنند از مرز عبور کنند. سوریه به سمت یک فاجعه همه‌جانبه حرکت می‌کند.»

او اضافه کرد: «ما هر آن‌چه که بتوانیم برای کمک انجام می‌دهیم، اما جامعه بین‌المللی دیگر ظرفیت پاسخ‌دهی به این مسئله انسانی را ندارد. این تراژدی باید خاتمه یابد.»

جریان فرار شهروندان سوریه‌ای به خارج از مرزها از حدود دو سال قبل و زمانی آغاز شد که نیروهای بشار اسد، رییس جمهوری سوریه به سرکوب خونین معترضان پرداختند.

این سرکوب باعث شد که قیام مردم سوریه به سرعت به جنگ میان شورشیان مسلح، سربازان ارتش و گروه‌های شبه‌نظامی تبدیل شود، جنگی که تاکنون بیش از ۷۰ هزار کشته بر جای گذاشته است.

به گفته آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد، از آغاز سال جاری میلادی تاکنون شمار سوری‌هایی که از کشور خود گریخته‌اند به‌طور چشم‌گیری افزایش پیدا کرده است به‌طوری که در این مدت کوتاه، چیزی حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار نفر کشور خود را ترک کرده‌اند که این رقم حدود نیمی از تعداد کل پناهندگان را شامل می‌شود.

این گزارش همچنین می‌گوید که بیشتر پناه‌جویان به کشورهای لبنان، اردن، ترکیه، عراق و مصر گریخته‌اند در حالی که برخی از آنها نیز به آفریقای شمالی و اروپا رسیده‌اند.

لبنان که نزدیک‌ترین کشور به پایتخت جنگ‌زده سوریه محسوب می‌شود در میان کشورهای همسایه سوریه کوچک‌ترین آنها به‌شمار می‌رود، اما با این حال میزبان بیشترین تعداد پناهندگان سوری است به‌‌گونه‌ای که می‌توان گفت اکنون از هر پنج نفر در لبنان یک نفر سوری است.

به گفته نینه‌ته کلی، نماینده آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد در لبنان، تنها در سه هفته اخیر تعداد پناهندگان سوریه‌ که به این کشور گریخته‌اند به چهار هزار و ۴۰۰ نفر در روز رسیده است.

آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد در گزارش خود همچنین به نوعی از عدم کمک‌های مالی به آوارگان سوریه‌ انتقاد کرده و گفته است که علی‌رغم وعده‌ کمک یک و نیم میلیارد دلاری جهانی، تنها ۲۵ درصد این مبلغ به سازمان ملل متحد داده شده تا طرح کمک به آوارگان سوریه‌ای را اجرایی کند.

این گزارش می‌گوید که برای نمونه در کشور اردن انرژی، آب و خدمات آموزشی و بهداشتی برای پناهندگان بسیار محدود است. در همین حال ترکیه بیش از ۶۰۰ میلیون دلار به منظور احداث ۱۷ کمپ برای پناهندگان هزینه کرده است که بیشتر این کمپ‌ها همچنان در حال ساخت هستند.

اما علی‌رغم همه این مسائل و دشواری‌هایی که مردم سوریه تحمل می‌کنند، هیچ نشانه‌ای از پایان جنگ داخلی در این کشور به چشم نمی‌خورد. قدرت‌های جهانی نیز در این ماجرا به دو گروه تقسیم شده‌اند و در یک‌سو روسیه و چین از حکومت بشار اسد حمایت می‌کنند و در سوی دیگر غرب خواهان برکناری اسد است.

دمشق و اپوزیسیون گفته‌اند که آنها به گفت‌وگوهای صلح فکر می‌کنند اما با این حال هنوز هیچ قراری برای برگزاری یک نشست میان آنها تعیین نشده است.
XS
SM
MD
LG