لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۰

پیام نوروزی اوباما به ایرانیان: به دیپلماسی پایبندم


باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، در پیام تبریکی به مردم ایران به مناسبت فرا رسیدن نوروز ابراز امیدواری کرد که در سال جدید روابط میان دو کشور بهبود یابد و نیز فصلی جدید در تاریخ ایران و نقش آن در دنیا آغاز شود.

این پیام روز ۲۹ اسفند، تنها ساعاتی مانده به لحظه تحویل سال نو شمسی، در وبسایت کاخ سفید منتشر شده است و به اختلافات میان واشینگتن و تهران اشاره می‌کند که دهه‌هاست ادامه یافته و به «بی‌اعتمادی» میان طرفین انجامیده است.

آقای اوباما اما می‌گوید که در گفت‌وگوی تلفنی خود با حسن روحانی که اوایل پاییز گذشته انجام شد، به او اطمینان داده که می‌توان با پرداختن به «اختلافات جدی» میان ایران و آمریکا «بی‌اعتمادی را کاهش داد و حرکتی فرای تاریخ دشوار دو کشور را آغاز کرد»، چنان‌که از آن زمان نیز «پیشرفت‌هایی» حاصل آمده است.

از جمله موارد اختلاف میان تهران و واشینگتن، برنامه هسته‌ای ایران است که باراک اوباما در پیام نوروزی خود به آن می‌پردازد و از آن به عنوان «یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های صلح و امنیت بین‌المللی » نام می‌برد.


به گفته آقای اوباما، «جامعه جهانی سال‌ها نگران بوده است که برنامه اتمی ایران می‌تواند به دست یافتن ایران به سلاح هسته‌ای منجر شود که تهدیدی برای منطقه و دنیا است... [اما] اکنون با امید به یافتن راه‌حلی جامع که نگرانی‌های دنیا را در مورد برنامه هسته‌ای ایران برطرف کند، مشغول گفت‌وگوهای فشرده‌ای هستیم.»

ایران و قدرت‌های جهانی در ماه نوامبر به توافق موقتی درباره این مناقشه هسته‌ای دست یافتند که بر اساس آن ایران برنامه اتمی خود را محدود می‌سازد و غرب نیز بخشی از تحریم‌ها علیه تهران را لغو می‌کند.

از آن زمان طرفین چندین دور مذاکرات را با یکدیگر داشته‌اند که هنوز به سرانجام نرسیده است، اما آقای اوباما می‌گوید که «به دیپلماسی پایبند» است چرا که معتقد است «زمینه برای یک راه‌حل عملی» وجود دارد و او در این باره دچار «هیچ توهم و ابهامی» نیست.

وی با اشاره به سخنان آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی درباره عدم تمایل ایران به تولید سلاح هسته‌ای، اطمینان داد که اگر ایران «گام‌هایی معنی‌دار و قابل تایید بردارد و به دنیا ضمانت دهد برنامه هسته‌ای آن تنها برای مقاصد صلح‌آمیز است، در این صورت به انرژی صلح‌امیز هسته‌ای دسترسی خواهد داشت».

رئیس جمهوری آمریکا همچنین نوید داد توافق جامع بر سر مسئله هسته‌ای به ایران کمک خواهد کرد «تا در مسیر جدیدی که بسیاری از ایرانیان خواهان آن هستند حرکت کند».

به گفته او، «دشواری‌های اقتصادی که بسیاری از ایرانیان در سال‌های اخیر متحمل شده‌اند به دلیل انتخاب‌های رهبران ایران بوده است» و آنها با چنین انتخاب‌هایی کشور خود و دنیا را از «مهارت‌های فوق‌العاده» ایرانیان محروم کرده‌اند، در صورتی که ایرانیان «شایسته بهتر از این هستند».

آقای اوباما در ادامه تاکید کرد که «اگر ایران به تعهدات بین‌المللی‌ خود عمل کند... فرصت‌های بیشتری برای ایرانیان به منظور تجارت و ایجاد روابط با سایر نقاط دنیا» پدید خواهد آمد که «این به معنای رشد اقتصادی و شغل‌های بیشتر برای ایرانیان، به‌خصوص برای جوانان ایرانی خواهد بود که آرزو دارند در این دنیا اثرگذار باشند».

به گفته او، «پیشرفت دیپلماتیک واقعی می‌تواند به گشودن فرصت‌های جدید و سعادت برای مردم ایران در سال‌های آتی کمک کند و این همان پیامی است که مردم ایران سال گذشته در پای صندوق‌های رای فرستادند».

وی سپس ابراز امیدواری کرد که «کل حکومت ایران نیز این پیام را بشنود، زیرا برای اولین بار در سال‌های بسیار فرصتی پدید آمده است که مسیری جدید را آغاز کنیم».

رئیس جمهوری آمریکا در نهایت خاطر نشان ساخت که «اگر ایران این فرصت را غنیمت شمارد، این نوروز می‌تواند نه تنها آغازی برای یک سال جدید بلکه فصلی جدید در تاریخ ایران و نقش این کشور در دنیا از جمله یک رابطه بهتر و ریشه‌دارتر بر اساس احترام متقابل با ایالات متحده و مردم آمریکا باشد».

باراک اوباما از آغاز دوران ریاست جمهوری خود هر سال به مناسبت فرارسیدن نوروز برای ایرانیان پیام تبریک فرستاده است.
XS
SM
MD
LG