لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۱

مکالمه تلفنی اوباما و پوتین درباره ایران، اوکراین و سوریه


باراک اوباما و ولادیمیر پوتین، روسای جمهور ایالات متحده و روسیه، روز جمعه، دوم اسفند، در تماسی تلفنی بر ادامه همکاری‌ها در رابطه با برنامه اتمی ایران تاکید کردند.

گزارش خبرگزاری روسی اینترفکس حاکی‌ است که مکالمه آقای اوباما و آقای پوتین شامل موضوعات بین‌المللی دیگری از جمله تحولات اوکراین و سوریه نیز بوده است.

این گزارش به نقل از واحد مطبوعاتی کرملین بیان می‌کند که رئیس جمهوری روسیه بر لزوم اقدامات فوری در اوکراین به منظور برقراری ثبات در این کشور تاکید کرده است.

اوکراین در سه روز اخیر شاهد موج جدیدی از خشونت‌ها بوده که به مرگ دست‌کم ۷۵ نفر انجامیده است.

این تحولات موجب شد که ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهوری اوکراین، اعلام برگزاری انتخابات زودرس ریاست جمهوری و بازگشت به قانون اساسی سال ۲۰۰۴ کند که اختیارات مقام اول کشور را کاهش می‌دهد، اما با این حال تجمع مخالفان در پایتخت همچنان ادامه دارد.

اینترفکس می‌نویسد که درباره برنامه اتمی ایران نیز آقای اوباما و آقای پوتین تاکید کرده‌اند که ارتباطات سازنده دوجانبه‌ای میان آمریکا و روسیه باید وجود داشته باشد و همکاری‌های گسترده آنان درباره این موضوع ادامه یابد.

ایران و گروه ۱+۵، متشکل از ایالات متحده، روسیه، بریتانیا، فرانسه، چین و آلمان مذاکرات دامنه‌داری را درباره مناقشه هسته‌ای تهران انجام می‌دهند.

این مذاکرات در ماه‌های اخیر به توافق‌نامه موقتی در ژنو منجر شده است که ایران را متعهد به محدود ساختن برنامه اتمی‌اش می‌کند تا در قبال آن غرب نیز بخشی از تحریم‌ها علیه تهران را کاهش دهد.

طرفین اکنون دور جدیدی از مذاکرات را بر مبنای توافق‌نامه ژنو آغاز کرده‌اند که به منظور دستیابی به راه‌ حلی جامع برای مناقشه هسته‌ای ایران انجام می‌شود.

در نهایت، اطلاعیه کرملین بیان می‌کند که روسای جمهوری آمریکا و روسیه در مکالمه تلفنی خود درباره چگونگی نابودی سلاح شیمیایی در سوریه تبادل نظر کرده‌اند و گفته‌اند که مذاکرات میان این دو کشور به منظور همکاری نزدیک برای پایان بحران در سوریه ادامه می‌یابد.

در رخدادهای سوریه، مسکو از دمشق و حکومت بشار اسد حمایت می‌کند، در حالی که آمریکا و غرب خواهان برکناری آقای اسد و تشکیل حکومت انتقالی در سوریه هستند.
XS
SM
MD
LG