لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۳

اوباما: اوضاع سوریه بدتر شده است


باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، می‌گوید که اعتقاد دارد اوضاع سوریه و جنگ داخلی در این کشور وخیم‌تر از گذشته شده، اما در این میان اپوزیسیون دمشق قوی‌تر شده است.

وی در مصاحبه‌ای با شبکه رادیویی ان‌پی‌آر با اشاره به شرایط امروز سوریه اظهار داشت: «به نظرم از بسیاری جهات، اوضاع بدتر شده، اما توانایی و قدرت برخی از گروه‌های اپوزیسیون بیشتر از قبل است.»

ان‌پی‌آر گزیده این مصاحبه را روز چهارشنبه، ۷ خرداد پخش کرده و قرار است مشروح آن را نیز یک روز بعد منتشر کند.

آقای اوباما در بخش دیگری از این مصاحبه تاکید می‌کند، سازماندهی بهتر اپوزیسیون میانه‌رو سوریه زمان بیشتری می‌طلبد که در آن صورت میانه‌روها می‌توانند مقابل گروه‌های افراط‌گرا بایستند و مانع فعالیت‌های آنان شوند.

رئیس جمهوری آمریکا گفت: «وقتی شما درباره اپوزیسیون میانه‌رو صحبت می‌کنید [در نظر داشته باشید] که بسیاری از آنها کشاورز هستند یا دندانپزشک یا شاید هم گزارشگر رادیویی که تجربه زیادی درباره جنگیدن ندارند.»

این مصاحبه در حالی منتشر می‌شود که باراک اوباما روز چهارشنبه در جریان یک سخنرانی در آکادمی نظامی ایالات متحده از سیاست‌های خود در قبال بحران سوریه دفاع کرد و گفت که نیروهای آمریکایی نباید درگیر «این جنگ داخلی فرقه‌ای» بشوند.

با این حال وی بر حمایت ایالات متحده از اپوزیسیون سوریه تاکید داشت و آن را بهترین گزینه در مقابل حکومت بشار اسد دانست.

ایالات متحده زمستان گذشته اعلام کرد که ائتلاف ملی سوریه را به عنوان نماینده مشروع مردم این کشور به رسمیت می‌شناسد.

باراک اوباما نیز به تازگی میزبان احمد جربا، رئیس شورای ائتلافی مخالفان سوریه، بوده و در دیدار با او تاکید کرده که بشار اسد دیگر جایی در آینده سوریه ندارد و حق رهبری خود را دیگر از دست داده است.

در این شرایط دمشق درگیر و دار برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است که کاندیدای اصلی آن نیز بشار اسد محسوب می‌شود. آمریکا اما این انتخابات را «تقلید مضحک دموکراسی» خوانده است.
XS
SM
MD
LG