لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۹

اوباما خواستار عقب‌نشینی نیروهای روسیه از مرز اوکراین شد


باراک اوباما می‌گوید که رئیس جمهوری روسیه هنوز ذهنیت دوران جنگ سرد را دارد
باراک اوباما می‌گوید که رئیس جمهوری روسیه هنوز ذهنیت دوران جنگ سرد را دارد
باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، افزایش نیروهای روسیه در اطراف مرز اوکراین را غیرمعمول خواند و از مسکو خواست نیروهای نظامی خود را به عقب بازگرداند و برای رفع تنش‌ها وارد گفت‌وگو شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای اوباما که روز جمعه، ۸ فروردین با شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس گفت‌وگو می‌کرد، اظهار داشت: «شما شاهد مجموعه‌ای از نیروهای روسیه بوده‌اید که به بهانه تمرین نظامی اطراف مرز [اوکراین] تجمع کرده‌اند. اما این اقدام روسیه امری معمول نیست.»

به گفته او، این اقدام روسیه حتی می‌تواند هدفی بیش از مرعوب کردن اوکراین داشته باشد و نوید اقداماتی دیگر را بدهد که شاید مسکو برای آن برنامه‌ریزی کرده باشد.

روسیه در روزهای اخیر شبه‌جزیره کریمه اوکراین را ضمیمه خاک خود کرده است، اقدامی که مجمع عمومی سازمان ملل متحد با صدور قطعنامه‌ای آن را غیرقانونی خواند، اما مسکو می‌گوید به خواسته مردم کریمه توجه داشته است.

در این میان غرب تحریم‌هایی را علیه برخی مقامات روسیه و کریمه که در جدایی کریمه از اوکراین نقش داشته‌اند، اعمال کرده‌ و همین‌طور کشورهای صنعتی جهان که پیش از این در کنار روسیه گروه هشت را تشکیل می‌دادند، مسکو را از گروه خود کنار گذاشته‌اند، اما این اتفاقات نیز تغییری در سیاست‌های کلان روسیه نسبت به کریمه نداده است.

رویترز می‌نویسد که باراک اوباما در ادامه مصاحبه خود با انتقاد از سیاست‌های ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، گفته است که او هنوز ذهنیت دوران جنگ سرد را دارد.

رئیس جمهوری آمریکا اظهار داشت: «فکر می‌کنید که رهبری روسیه پس از چند دهه باید به این آگاهی رسیده باشد که در مسیر پیش روی نباید به عقب بازگشت و به همان اقداماتی دست زد که می‌دانید در دوره جنگ سرد خیلی رایج بوده است.»

کاخ سفید پیش از این نیز نسبت به تحرکات نظامی روسیه در مرز اوکراین ابراز نگرانی کرده و هشدار داده بود که روسیه از افزایش تنش‌ها به شدت زیان خواهد دید.
XS
SM
MD
LG