لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۹

تاکید مقام سازمان ملل بر اهمیت یکسان حریم خصوصی با حقوق بشر


ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، تاکید می‌کند که سابقه او در رابطه با پرونده‌های مهم نقض حقوق بشر، مانند کشتار رواندا باعث نمی‌شود که مسئله حریم خصوصی در اینترنت را کمتر جدی بگیرد.
ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، تاکید می‌کند که سابقه او در رابطه با پرونده‌های مهم نقض حقوق بشر، مانند کشتار رواندا باعث نمی‌شود که مسئله حریم خصوصی در اینترنت را کمتر جدی بگیرد.
ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، می‌گوید واکنش‌های جامعه جهانی به افشاگری‌های ادوارد اسنودن درباره برنامه‌های شنود آمریکا و بریتانیا یادآور اعتراضات جمعی است که به سقوط نظام آپارتاید آفریقای جنوبی کمک کرد.

اظهارات خانم پیلای روز پنج‌شنبه، ۵ دی، از رادیو ۴ بی‌بی‌سی منتشر شد و نشریه بریتانیایی گاردین بخش‌هایی از آن را منتشر کرده است.

خانم پیلای در این برنامه رادیویی گفت که حریم خصوصی افراد در اینترنت به همان اندازه حقوق بشر اهمیت دارد و نمی‌توان برخی از موارد حقوق بشر را به موارد دیگر رجحان داد.

گاردین می‌نویسد که به دنبال افشاگری‌های ادوارد اسنودن، کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا، و انتشار اسناد محرمانه‌ برنامه‌های جاسوسی ایالات متحده و بریتانیا، سازمان ملل متحد از ناوی پیلای خواسته است که گزارشی با موضوع حراست از حق حریم خصوصی افراد تهیه کند.

ناوی پیلای نخستین زن رنگین‌پوستی است که در دیوان عالی آفریقای جنوبی قضاوت کرده و همین‌ طور به عنوان قاضی ارشد دیوان بین‌المللی کیفری به پرونده نسل‌کشی در روآندا پرداخته است.

او اما تاکید می‌کند که سابقه او در رابطه با هیچ کدام از پرونده‌های مهم نقض حقوق بشر باعث نمی‌شود که مسئله حریم خصوصی در اینترنت را کمتر جدی بگیرد.

وی در این‌ باره گفت: «من حقوق بشر را رتبه‌بندی نمی‌کنم. فکر می‌کنم که باید مراقب حقوق همه انسان‌ها باشم و در جهت ترفیع آنها تلاش کنم. یک عمر تجربه مواجهه با تجاوزات باعث نشده که احساس خستگی بکنم.»

به گفته او، یکی از مسائل مهمی که به نظام آپارتاید در آفریقای جنوبی پایان داد، همکاری جامعه جهانی علیه آن بود، چنان‌ چه «کنش متحد و جمعی همگان می‌تواند به نقض جدی حقوق بشر پایان دهد».

خانم پیلای در ادامه افزود: «چنین تجربه‌ای الهام‌بخش من شده است که پیش بروم و بخواهم مسئله حریم خصوصی در اینترنت را حل کنم، حقی که هم‌اکنون به‌طور فزاینده‌ای به چالش کشیده شده، چرا که افشاگری‌ها در رابطه با شنود به مسئله حقوق بشر ربط دارد.»

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در نهایت اظهار داشت، مردم بسیار متاسف از این هستند که تمام اطلاعات شخصی‌شان مورد سوءاستفاده قرار گرفته است.

با افشاگری‌های ادوارد اسنودن مشخص شده است که نهادهای امنیتی ایالات متحده مکالمات تلفنی و ارتباطات اینترنتی میلیون‌ها نفر در آمریکا و دیگر کشورهای جهان را کنترل می‌کنند.

دولت آمریکا این اقدام آقای اسنودن را محکوم کرده و آن را به زیان منافع ملی ایالات متحده دانسته است.
XS
SM
MD
LG