لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۴

واکنش‌ها به تخریب خط انتقال آب زاینده رود به یزد


در حالی که موضوع تخریب خط انتقال آب زاینده رود به یزد به مجلس شورای اسلامی ایران کشیده شده است، عزیزالله سیفی، فرماندار یزد روز سه‌شنبه، هشت اسفند نسبت به کمبود شدید آب در این منطقه هشدار داد و گفت که «آب انتقالی به یزد تنها به گلوی تشنه مردم آن می‌رود».

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، آقای سیفی با اشاره به محدودیت مخازن آب شیرین یزد و رو به ‌اتمام بودن آن اظهار داشت: «بی‌آبی شدید، استان و به‌ویژه شهر یزد را با مشکل مواجه کرده است.»

او اضافه کرد که منطقه‌های پرجمعیتی همچون آزادشهر و امامشهر به شدت تحت تأثیر این کم آبی قرار گرفته‌اند و در شهر یزد نیز به ناگزیر برای تامین آب شرب مردم ۵۰ تانکر در نقاط مختلف نصب شده است.

عزیزالله سیفی در نهایت بحث استفاده از آب زاینده رود در بخش‌های کشاورزی یزد را «شایعه» خواند و گفت که این آب تنها آب شرب است.

ماجرای تخریب خط انتقال آب زاینده رود به یزد به روز جمعه، چهارم اسفند بازمی‌گردد که در جریان آن عده‌ای با تراکتور و لودر «پنج منطقه» از تاسیسات مربوط به انتقال این آب، از جمله حوضچه‌های مسیر و یک ساختمان نگهبانی را ویران کردند.

گفته می‌شود حمله‌کنندگان کشاورزانی از استان اصفهان بودند که نسبت به مسدود شدن آب جاری در زمین‌های خود اعتراض داشتند.

این موضوع واکنش‌هایی را در مجلس شورای اسلامی ایران به دنبال داشت به طوری که مجمع نمایندگان استان یزد در نامه‌ای به محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت خواستار پی‌گیری ماجرا شدند.

همچنین محمدصالح جوکار، نماینده مردم یزد روز یکشنبه، شش اسفند با انتقاد از دستگاه‌های امنیتی که به گفته او «تنها نظاره‌گر» ماجرا بوده‌اند، گفت که ۱۳ شهر استان یزد با بحران اب مواجه شده‌اند و مسئولان نیز تدابیر لازم را دراین‌باره نداشته‌اند.

در همین رابطه، محمدحسن ابوترابی فرد، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ایران از برگزاری جلسه‌ای در مجلس با حضور وزرای نیرو، اطلاعات، کشور و استانداران یزد، اصفهان و چهارمحال و بختیاری خبر داد که روز چهارشنبه، ۹ اسفند برگزار می‌شود.

به گفته آقای ابوترابی، جمعی از نمایندگان خواهان آن هستند که در صحن علنی مجلس تذکراتی درباره رخدادهای اخیر بر سر مسئله آب بدهند.

مقامات مربوطه میزان خسارات وارد آمده به خط لوله انتقال آب به یزد را ۳۰ میلیارد تومان عنوان کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG