لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۳

واکنش فرمانده سپاه به سخنان ظریف درباره توان نظامی ایران


محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران پدر اولین واکنش خود به توافق هسته‌ای ژنو هشدار داده بود که مسئولان مذاکرات «در صورت مشاهده هر گونه تخلف و بدعهدی» از جانب غرب باید توافق‌نامه را لغو کنند.
محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران پدر اولین واکنش خود به توافق هسته‌ای ژنو هشدار داده بود که مسئولان مذاکرات «در صورت مشاهده هر گونه تخلف و بدعهدی» از جانب غرب باید توافق‌نامه را لغو کنند.
محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران ایران، در واکنش به اظهارات محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، درباره توانایی دفاعی کشور او را در امور نظامی «بی‌تجربه» خواند.

وی همچنین با انتقاد تلویحی از توافق اخیر هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی گفت، آن‌ چه ایران در این مذاکرات داده حداکثری و آن‌ چه به دست آورده حداقلی است، اما در این میان عدم عبور از «خط قرمز» اهمیت دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، فرمانده سپاه پاسداران که روز سه‌شنبه، ۱۹ مهر، در دانشگاه امام صادق تهران سخنرانی می‌کرد در دفاع از توان نظامی ایران گفت: «توانمندی‌های سپاه به طوری است که اگر هزاران بمب بزنند شاید بتوانند ۱۰ تا ۲۰ درصد توان موشکی سپاه را بکاهند.»

پیش از این محمدجواد ظریف در جمع دانشجویان دانشگاه تهران گفته بود «آمريکا با يک بمب می‌تواند تمام سيستم‌های نظامی ما را از کار بيندازد» و این که «آمریکا از مقاومت مردم ایران هراس دارد»، نه سیستم نظامی آن.

اما فرمانده سپاه پاسداران این سخنان وزیر امور خارجه ایران را رد می‌کند و می‌گوید: «به هیچ وجه این طور نیست که سیستم دفاعی ما با دو بمب از بین برود، بلکه ممکن است فقط یک سری از زیرساخت‌ها از بین برود.»

وی سپس تاکید می‌کند که محمدجواد ظریف را اگرچه یک «دیپلمات صاحب‌نظر» می‌داند، اما معتقد است که او «تجربه و تخصص بحث درباره مسائل نظامی و امنیتی را ندارد» و حتی «دشمنان هم روی حرف او حساب باز نکردند».

سخنان آقای ظریف واکنش‌های گسترده‌ای را در میان منتقدان دولت حسن روحانی در پی داشته و از جمله حیدر مصلحی، وزیر سابق اطلاعات، او را «نفهم» خطاب کرد.

گروهی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز با تذکری کتبی به رئیس جمهور ایران، خواستار تجدید نظر او در ادامه خدمت محمدجواد ظریف به عنوان وزیر امور خارجه شدند.

دستاورد «حداقلی» ایران از ژنو

اما بخشی از سخنان روز سه‌شنبه فرمانده سپاه پاسداران نیز به توافق موقت هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی در ژنو اختصاص داشت، مسئله‌ای که با انتقاد تلویحی او همراه بود.

محمدعلی جعفری در این‌ باره گفت: «در مذاکرات اخیر این چیزهایی که دادیم حداکثری و چیزهایی که گرفتیم حداقلی است، اما مهم آینده است و عبور نکردن از خطوط قرمز و تا آنجایی که مشخص است تا الان از خطوط قرمز عبور نشده.» ‌

مقامات جمهوری اسلامی همواره اعلام کرده‌اند که تعلیق غنی‌سازی اورانیوم و توقف فعالیت هسته‌ای کشور «خط قرمز» ایران است.

توافق‌نامه هسته‌ای اخیر در ژنو نیز اجازه غنی‌سازی اورانیوم در سطوح پایین را به ایران می‌دهد.

غرب در این توافق‌نامه موقت متعهد به لغو بخشی از تحریم‌های ایران می‌شود و در ازای آن ایران نیز از غنی‌سازی ۲۰ درصد اورانیوم خودداری می‌کند و به آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای اجازه نظارت بیشتری به تاسیسات هسته‌ای کشور می‌دهد.

آقای جعفری سپس درباره دورنمای مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ گفت: «دو حالت بیشتر ندارد یا این مذاکرات به نتیجه می‌رسد و تحریم‌های هسته‌ای به صورت تدریجی کاهش می‌یابد یا این که اگر بخواهند امتیازات بیشتر بگیرند نتیجه برگشت به وضع اول است و راه سوم دیگری وجود ندارد، لذا باید منتظر ماند و با نگرانی موضوع را پی‌گیری کرد.»

محمدعلی جعفری پیش از این در اولین واکنش خود به توافق هسته‌ای ژنو هشدار داده بود که مسئولان مذاکرات «در صورت مشاهده هر گونه تخلف، بدعهدی و یا زیر پا گذاشتن حقوق مسلم هسته‌ای و سوء استفاده از توافق ژنو» باید توافق‌نامه را لغو کنند.

در برابر «تهدیدات سیاسی»

موضع‌گیری‌های سیاسی سپاه پاسداران هم آخرین مسئله‌ای بود که محمدعلی جعفری در دانشگاه امام صادق به آن پرداخت.

به گفته او، سپاه در مقابل «تهدید سیاسی» علیه حکومت ایران «نمی‌تواند بی‌تفاوت باشد» و این‌ که «مهم‌ترین تهدید» علیه جمهوری اسلامی «تهدید سیاسی» است.

اصلاح‌طلبان منتقد حکومت ایران به‌ طور معمول سخنان آیت‌الله خمینی، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، را یادآوری می‌کنند که نیروهای نظامی را به دوری از منازعات سیاسی فرا می‌خواند.

اما مقامات سپاه پاسداران می‌گویند که این جریان تنها ابعاد نظامی ندارد و چنان‌ چه آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر کنونی جمهوری اسلامی، تذکر داده سپاه باید در تمامی حوزه‌ها از تهدیدات سخت و نرم تا موضوعات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در برابر انقلاب اسلامی دفاع كند.

اکنون نیز محمدعلی جعفری تاکید می‌کند «کسانی که حرکت سپاه را مانع خودشان می‌دانند این فضاسازی‌ها را انجام می‌دهند و حرف‌های حضرت امام [آیت‌الله خمینی] را به رخ ما می‌کشند، ولی ما خیلی کاری به این‌ها نداریم و کار خودمان را می‌کنیم.»

وی می‌افزاید: «اگر غفلت کنیم و بگوییم آمادگی دفاعی و نظامی برای دفاع از انقلاب اسلامی کفایت می‌کند، کلاه‌مان پس معرکه است.»

پیش از این حسن روحانی از فرماندهان سپاه خواسته بود که از فعالیت‌های سیاسی دور بمانند و به جای آن در حوزه‌های اقتصادی و عمرانی وارد شوند.
XS
SM
MD
LG