لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۱

رضا مریدی؛ یک ایرانی که وزیر دولت ایالتی کانادا شد


رضا مریدی پیش از این نیز معاون پارلمانی سه وزارتخانه دولت ایالات انتاریو بوده است.
رضا مریدی پیش از این نیز معاون پارلمانی سه وزارتخانه دولت ایالات انتاریو بوده است.
دکتر رضا مریدی، نماینده پارلمان ایالت انتاریو در کانادا به عنوان وزیر تحقیقات و نوآوری در دولت جدید این ایالت انتخاب شد.

روز دوشنبه ۱۱ فوریه ۲۰۱۳، مراسم رسمی معرفی کابینه جدید دولت انتاریو انجام شد و رضا مریدی به عنوان وزیر تحقیقات و نوآوری در کابینه خانم «کاتلین وین» برگزیده شد.

این مراسم ابتدا از دفتر کار نماینده ملکه و فرماندار ایالت انتاریو آغاز شد و سپس با آداب و رسوم ویژه‌ای در تالار نشست‌های پارلمان با ادای سوگند و امضای مدارک مرتبط و در نهایت تأیید امضاها توسط فرماندار کل ایالت انتاریو به پایان رسید.
جامعه ایرانی بخش مهمی از جمعیت ۱۳ میلیونی ایالت انتاریو را تشکیل می‌دهد. بهبود زندگی در این ایالت به بهبود زندگی جامعه ایرانی نیز منجر می‌شود.
رضا مریدی


رضا مریدی در همین رابطه به رادیو فردا گفت: «من اولین ایرانی هستم که در خارج از ایران به سمت وزارت رسیدم. قبلا یک ایرانی در هلند نماینده پارلمان بود و الان آقای خدیر در ایالت کبک کانادا نماینده مجلس است. به‌تازگی هم یک ایرانی در آمریکا نماینده مجلس شده است، ولی من اولین ایرانی بودم که به نمایندگی رسیدم و بعد به سمت وزارت.»

مسئولیت دکتر رضا مریدی در وزارت تحقیقات و نوآوری بر اساس گفته او، زمانی به پایان می‌رسد که نخست وزیر این سمت را به فرد دیگری واگذار کند یا دولت سقوط کند و یا دوره پارلمانی به پایان برسد، در غیر این صورت وزارت مدت زمان مشخصی ندارد.

نماینده مجلس ایالت انتاریو اظهار داشت: «در سیستم حکومتی فدرال کانادا وزارتخانه‌های دولتی تقسیم شده. مسئولیت‌ها هم بین دولت مرکزی و ایالتی تقسیم شده است به‌طوری که ۲۶ وزارتخانه از جمله وزارت دانشگاهه‌ا، آموزش و پرورش و تحقیقات در حوزه وظایف دولت ایالتی است، اما از طرفی وزارتخانه‌هایی مانند دفاع و خارجه در اختیار دولت مرکزی قرار دارد.

زمینه انتخاب وزیر جدید تحقیقات ایالت انتاریو از آنجایی فراهم شد که به دنبال استعفای نخست وزیر سابق انتاریو از سمت خود در ۱۵ اکتبر سال گذشته که همزمان از رهبری حزب لیبرال ایالت انتریو نیز کناره گیری کرد، خانم کاتلین وین وارد کارزار انتخابات رهبری حزب لیبرال شد و توانست سمت رهبری حزب را تصاحب کند.

به گفته رضا مریدی، چند روز بعد از انتخاب خانم وین به عنوان رهبر حزب لیبرال، بر اساس تشریفات موجود در کانادا، حزب لیبرال رهبر جدید خود را به فرماندار کل ایالت انتاریو معرفی کرد و بدین ترتیب فرماندار کل از خانم کاتلین وین به عنوان نخست وزیر جدید درخواست کرد تا دولت جدید را تشکیل دهد.

آقای مریدی اظهار داشت که پیش از این معاون پارلمانی سه وزارتخانه بوده و سابقه چند ساله در فعالیت‌های دولت و حوزه‌هایی چون انرژی و تحقیقات علمی داشته است و به همین دلیل خانم کاتلین وین شناخت نزدیکی نسبت به او دارد و او را به عنوان وزیر خود در وزارت تحقیقات و نوآوری برگزیده است.

او همچنین گفت ایرانیان در موفقیتش سهیم هستند و تلاش‌های او نیز برای جامعه ایرانی سودمند است، به‌ویژه که جامعه ایرانی در انتاریو حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و بخش مهمی از جمعیت ۱۳ میلیونی ایالت انتاریو را تشکیل می‌دهد. بهبود زندگی در این ایالت به بهبود زندگی جامعه ایرانی نیز منجر می‌شود.

دکتر رضا مریدی در پاسخ به این پرسش که آیا مسئولیت‌های شما مانع فعالیت‌های حقوق بشری شما نخواهند شد گفت: «دفاع از حقوق انسان‌ها وظیفه هر انسانی است و من هم به سهم خودم در این مورد همیشه فعال بودم و تا جایی که از دستم برآید و امکانات و قانون اجازه دهد به فعالیت خودم ادامه خواهم داد.»
XS
SM
MD
LG