لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۹

نتایج دو نظرسنجی: قالیباف و روحانی به دور دوم انتخابات راه می‌یابند


حسن روحانی (راست) و محمد باقر قالیباف
حسن روحانی (راست) و محمد باقر قالیباف
مرکز افکارسنجی مهر، وابسته به خبرگزاری مهر، و موسسه پژوهشی خصوصی «آی‌پُز» در آمریکا نتایج آخرین نظرسنجی‌های خود درباره یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران را منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد محمدباقر قالیباف و حسن روحانی به دور دوم انتخابات راه می‌یابند.

بر اساس گزارش خبرگزاری مهر، نظرسنجی مرکز افکارسنجی مهر روز سه‌شنبه، ۲۱ خرداد، پس از اعلام انصراف غلامعلی حدادعادل و محمدرضا عارف از نامزدی انتخابات انجام گرفته است و در این نظرسنجی ۸۰۰ نفر از ۳۱ مرکز استان شرکت داشته‌اند.

غلامعلی حدادعادل روز دوشنبه به نفع مجموعه اصول‌گرایان از انتخابات انصراف داد و محمدرضا عارف نیز بامداد سه‌شنبه اعلام کرد که محمد خاتمی در مقام «رهبر اصلاحات» خواستار انصراف او شده است.

آقای عارف به‌طور رسمی از هیچ نامزدی حمایت نکرده است، اما حمایت محمد خاتمی از حسن روحانی بر این باور صحه می‌گذارد که انصراف آقای عارف به نفع آقای روحانی خواهد بود.

اکنون مرکز افکارسنجی مهر می‌گوید که مجموعه این اتفاقات باعث «تغییرات معناداری» در نظرسنجی‌ها شده به‌طوری که حسن روحانی را در کنار محمدباقر قالیباف به عنوان چهره پیروز مرحله اول انتخابات معرفی می‌کند.

نظرسنجی مرکز مهر نشان می‌دهد که محمدباقر قالیباف ۱۷.۸ و حسن روحانی ۱۴.۶ درصد آرا را به خود اختصاص می‌دهند و به این ترتیب انتخابات به مرحله دوم کشیده خواهد شد.

این نظرسنجی در عین حال حکایت از افت چشم‌گیر آرای محمدباقر قالیباف دارد در حالی که آرای حسن روحانی رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است.

خبرگزاری مهر تنها یک روز قبل از آن نتایج سه نظرسنجی مختلف را منتشر کرده بود که نشان می‌داد آرای آقای قالیباف بین ۲۰ تا ۲۳ درصد و آرای آقای روحانی نیز بین ۱۰ تا ۱۲ درصد است.

به گفته مهر، این سه نظرسنجی را «نهادهای معتبر رسانه‌ای، نظارتی و فرهنگی» انجام داده‌اند، اما نامی از این نهادها برده نشده است.

آخرین نظرسنجی موسسه مهر همچنین نشان می‌دهد ۳۰ درصد کسانی که با آنها مصاحبه شده است، هنوز «نمی‌دانند» به چه کسی رای می‌دهند و نامزد نهایی خود را انتخاب نکرده‌اند.

نظرسنجی «آی‌پز»: روحانی بالاتر از قالیباف

در همین حال موسسه پژوهشی خصوصی «آی‌پٔز» در آمریکا نیز نظرسنجی جدیدی به صورت تلفنی انجام داده که آن هم نشان می‌دهد حسن روحانی و محمدباقر قالیباف به دور دوم انتخابات راه می‌یابند با این تفاوت که در این نظرسنجی آرای آقای روحانی حدود دو درصد بیشتر از آرای رقیب خود است.

این نظرسنجی می‌گوید آرای حسن روحانی روزهای ۲۰ و ۲۱ خرداد از ۱۴.۴ به ۲۶.۶ درصد رسیده که می‌تواند بازتابی از حمایت‌ چهره‌هایی مانند محمد خاتمی و اکبر هاشمی رفسنجانی و گروه‌های سیاسی اصلاح‌طلب از او باشد.

در این نظرسنجی آرای آقای قالیباف نیز ۲۴.۸ درصد عنوان شده است در حالی که رای او تا روز ۱۶ خرداد نزدیک به ۴۰ درصد بوده است.

نظرسنجی موسسه آی‌پز محسن رضایی را با ۱۶.۳ درصد آرا نفر سوم و سعید جلیلی را با ۱۳.۷ درصد آرا نفر چهارم انتخابات معرفی کرده است در حالی که نظرسنجی موسسه مهر نشان می‌دهد آقای جلیلی با ۹.۸ درصد آرا نفر سوم و آقای رضایی با ۷.۸ آراء نفر چهارم است.

جامعه آماری موسسه آی‌پز ۱۰۶۷ نفر بوده و مصاحبه‌ها نیز از طریق تلفن انجام شده است.

قالیباف یا روحانی؟

اما اگر حسن روحانی و محمدباقر قالیباف به دور دوم انتخابات راه یابد، کدام یک پیروز می‌شود؟

خبرگزاری مهر در گزارشی دیگر نوشته است که نتایج یک «نظرسنجی فراگیر» نشان می‌دهد در صورت حضور محمدباقر قالیباف و حسن روحانی در دور دوم انتخابات، فرد پیروز این رقابت آقای قالیباف با ۴۷.۳ درصد آرا خواهد بود در حالی که آقای روحانی ۳۵.۲ درصد از آرا را به خود اختصاص می‌دهد.

این گزارش می‌گوید که نظرسنجی یادشده روز ۲۱ خرداد انجام شده و جامعه آماری آن نیز بیش از ۱۵ هزار نفر بوده است.

خبرگزاری مهر اما هیچ اشاره‌ای به نهادی که این نظرسنجی را انجام داده، نکرده است.

«مناظره‌های انتخاباتی ۴۰ میلیون بیننده داشت»

یکی از وجوه یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران، مناظره‌های تلویزیونی نامزدهای آن بود که در سه نوبت انجام شد و بازتاب گسترده‌ای یافت.

بنا به گفته مجید دانشور، رییس ستاد انتخابات تلویزیون ایران، این مناظره‌ها «حدود ۴۰ میلیون بیننده» داشته که «۶۵ درصد از مخاطبان این رسانه» را شامل می‌شود.

آقای دانشور که با خبرگزاری فارس گفت‌وگو می‌کرد، همچنین اظهار داشت، نظرسنجی رادیو و تلویزیون دولتی ایران نشان می‌دهد مخاطبان نظر مساعدتری نسبت به سومین مناظره انتخاباتی داشتند به‌طوری که «نزدیک به ۶۶ درصد گفته‌اند که این مناظره توانست برای آنها امکان گزینش بهتر و مقایسه را فراهم کند».

مناظره سوم نامزدهای این دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران به موضوع سیاست داخلی و سیاست خارجی اختصاص داشت.
XS
SM
MD
LG