لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۹

روحانی: اقتصاد مقاومتی جهت‌دهنده اقتصاد کشور در سال‌های آینده است


حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، می‌گوید که «اقتصاد مقاومتی» جهت‌دهنده اقتصاد کشور در سال‌های آینده خواهد بود.

سایر مقامات حکومت ایران از جمله رییس مجلس خبرگان رهبری و وزیر نفت نیز از ضرورت اجرای سیاست «اقتصاد مقاومتی» سخن گفته‌اند.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، روز سه‌شنبه، ۱۳ اسفند، سخنان آقای روحانی در حاشیه اجلاس خبرگان رهبری را بازتاب داده است که بیان می‌کند یکی از مباحث عمده در این اجلاس «اقتصاد مقاومتی» بود.

به گفته او، «اقتصاد مقاومتی پایه‌های اقتصاد کشور را آن چنان قوی می‌کند که کشور در شرایط مختلف بتواند راه خود را ادامه دهد و بدخواهان نتوانند معضل و مشکلی ایجاد کنند».

موضوع «اقتصاد مقاومتی» پس از آن مطرح شد که آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، از سران سه قوه جمهوری اسلامی خواست تا با پیروی از آن «در بحران‌های روبه افزایش جهانی، الگویی الهام‌بخش از نظام اقتصادی اسلام را عینیت بخشند».

به گفته آقای خامنه‌ای، اقتصاد مقاومتی همچنین «عامل شکست و عقب‌نشینی دشمن در جنگ تحمیلی اقتصادی علیه ملت ایران خواهد شد و... زمینه و فرصتی مناسب برای نقش‌آفرینی مردم و فعالان اقتصادی در تحقق حماسه اقتصادی فراهم می‌كند».

فرمان آیت‌الله خامنه‌ای روز ۳۰ بهمن به روسای دولت، مجلس و دستگاه قضایی ایران ابلاغ شده است که ۲۴ بند دارد، از جمله تاکید او بر مدیریت مصرف و تشویق سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری در کشور.

اکنون نیز حسن روحانی می‌گوید «باید در چارچوب سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی حرکت و تلاش جدیدی را در کشور آغاز کرد» و این که اندیشه اقتصاد مقاومتی «جهت‌دهنده اقتصاد کشور در سال‌های آینده خواهد بود».

آقای روحانی پیش از این در نامه‌ای به اسحاق جهانگیری، معاون اول خود، از او خواسته بود که معاونت برنامه‌ریزی رییس جمهوری و وزیر اقتصاد «نقشه راه» برای اجرای دستور آیت‌الله خامنه‌ای ارائه کنند.

در همین حال آیت‌الله محمدرضا مهدوی کنی، رییس مجلس خبرگان رهبری، نیز روز سه‌شنبه در پانزدهمین اجلاس خبرگان تاکید کرد که سیاست‌ها و برنامه‌های آیت‌الله خامنه‌ای درباره اقتصاد مقاومتی باید به اجرا دربیاید.

به گفته او، «تفسیر اقتصاد مقاومتی این است که خود را به خارجی‌ها متکی نکنیم، اگرچه این سخن به معنای آن نیست که ایران نیازی به خارجی‌ها ندارد چرا که همه ملت‌ها به هم وابسته‌اند و در اثر همین روابط کشورها پیشرفت می‌کنند».

وی سپس اظهار داشت که مجلس خبرگان رهبری می‌خواهد «اقتصاد مقاومتی فقط در حد شعار و نمایش نباشد» چرا که «اگر به شعار اکتفا شود، مردم ناامید خواهند شد».

در نهایت بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، هم روز سه‌شنبه با ستایش از اقتصاد مقاومتی گفته است که این سیاست «ایران را به سمت اهداف سند چشم‌‎انداز هدایت می‌کند و ما را به قدرت برتر منطقه بدل می‌سازد».

ایران هم‌اکنون در شرایط تحریم به‌سرمی‌برد، اگرچه به خاطر توافقنامه هسته‌ای موقت ژنو میان تهران و قدرت‌های جهانی، بخشی از تحریم‌ها لغو شده‌اند.
XS
SM
MD
LG