لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۲

دبیر شورای نظارت بر صدا و سیما: روحانی فرد دیگری را جایگزین آشنا کند


حسام‌الدین آشنا، نماینده دولت در شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما و مشاور رئیس جمهور ایران
حسام‌الدین آشنا، نماینده دولت در شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما و مشاور رئیس جمهور ایران
در پی اختلافات اخیر میان دولت حسن روحانی و رادیو و تلویزیون حکومت ایران، دبیر شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما خواستار تغییر حسام‌الدین آشنا، نماینده دولت در این شورا شد.

خبرگزاری‌های ایران روز سه‌شنبه، ششم اسفند، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما درخواست بیژن نوباوه، دبیر این شورا را بازتاب داده‌اند که از رییس جمهوری ایران خواسته است نماینده دیگری را جایگزین حسام‌الدین آشنا کند.

به گفته آقای نوباوه، اعضای شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما قصد دارند با ارسال نامه‌ای به آقای روحانی نسبت به اظهارات نماینده او در این شورا اعتراض کنند، اظهاراتی که حاوی انتقادات شدیدی از رادیو و تلویزیون ایران و شورای نظارت بر آن بوده است.

حسام‌الدین آشنا اوایل هفته جاری شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما را یک نهاد «تشریفاتی» خواند که به گفته او «هر دو هفته یک‌بار برای گپ زدن» تشکیل جلسه می‌دهد چرا که اساسا «از نگاه مدیریت سازمان صدا و سیما هیچ کسی حق ندارد بر عملکرد آن نظارت داشته باشد».

آقای آشنا یکی از دو نماینده دولت در شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما محسوب می‌شود که در کنار دو نماینده مجلس شورای اسلامی و دو نماینده از قوه قضاییه کشور باید ارزیابی‌های خود از عملکرد رادیو و تلویزیون ایران را به اطلاع رهبر جمهوری اسلامی برساند.

با این حال نماینده رییس جمهوری ایران می‌گوید که «از نگاه رییس سازمان صدا و سیما، شواری نظارت بر این تشریفاتی است و... انگار این شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما نیست، بلکه شورای نظارت صدا و سیما بر رئیس جمهور است».

اما بیژن نوباوه این سخنان را «غیرمسئولانه» می‌داند و می‌گوید که آقای آشنا اطلاعاتی درباره عملکرد شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما ندارد چرا که عملکرد این شورا «صد در صد موفق» بوده است.

به گفته او، اعتراض آقای آشنا «به دلیل عدم تحقق برخی از مطالبات وی از شورای نظارت صورت گرفته است» و او باید به‌خاطر این اظهارات «غیرمسئولانه» از این شورا عذرخواهی کند.

اختلافات میان دولت کنونی ایران با سازمان صدا و سیما که از نهادهای تحت اختیار رهبر جمهوری اسلامی است، در جریان یک مصاحبه زنده تلویزیونی اوج گرفت و علنی شد.

این مصاحبه با یک ساعت و نیم تاخیر پخش شد که بعدها از واکنش عزت‌الله ضرغامی، رییس سازمان صدا و سیما و نمایندگان دولت چنین بر‌آمد ماجرا به خاطر اصرار حسن روحانی برای انتخاب مجریان مصاحبه و مخالفت آقای ضرغامی با این خواسته بوده است.

اختلاف دیگر میان دولت و سازمان صدا و سیما به پخش تصاویر محمود سریع‌القلم، استاد علوم سیاسی، از تلویزیون دولتی ایران بود که آقای سریع‌القلم را در اجلاس جهانی داووس با کروات نشان می‌داد و از او به عنوان مشاور رییس جمهوری نام می‌برد.

این رخداد نیز انتقاد حسام‌الدین آشنا را به دنبال داشت که تاکید می‌کرد آقای سریع‌القلم مشاور رییس جمهوری ایران نیست و در اجلاس داووس به عنوان «شخصیتی حقیقی و علمی» حضور یافته بود و نه به عنوان همراه رییس جمهوری.

اما اظهارات بیژن نوباوه علیه حسام‌الدین آشنا نیز بی‌پاسخ نمانده است، چنان‌که آقای آشنا در واکنش به این سخنان گفته است: «اشکال کار این است که اعضای شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما علیه یکدیگر صحبت کنند».

وی در نهایت تاکید کرده است که «شورای نظارت بر صدا و سیما یک شورای واحد است و باید از جایگاه آن صیانت کرد».
XS
SM
MD
LG