لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۰

روحانی: از حقوق هسته‌ای مردم ذره‌ای کوتاه نمی‌آییم


حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران می‌گوید که «دشمن باید بفهمد زبان دولت او، زبان تدبیر و ادب است».
حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران می‌گوید که «دشمن باید بفهمد زبان دولت او، زبان تدبیر و ادب است».
رئیس جمهوری ایران روز سه‌شنبه، ۱۹ شهریور، تاکید کرد که دولت او در مذاکرات با قدرت‌های جهانی از «حقوق» هسته‌ای «مردم» به‌ هیچ وجه نمی‌گذرد، اگرچه با «زبان ادب و تدبیر» پای مذاکرات می‌نشیند.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن روحانی که در جمع روحانیان سخنرانی می‌کرد، با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ گفت: «دشمن باید بفهمد زبان دولت، زبان تدبیر است و زبان مردم، زبان ادب که با زبان مقاومت و استواری همراه است. از این رو باید بدانند که اگر زبان آنها هم توام با زبان تکریم نباشد کاری پیش نمی‌رود.»

به گفته آقای روحانی، احتمال دارد که نیویورک، محل برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد، شاهد نخستین مذاکرات هسته‌ای دولت او با قدرت‌های جهانی باشد، اما پیش از هر چیز غرب لازم است که بداند «با تهدید و فشار نسبت به ملت ایران موفقیتی به دست نخواهد آورد»، بلکه باید بر اساس «احترام و منافع مشترک و از موضع برابر» مذاکرات را پیش ببرد.

حسن روحانی بارها بر ضرورت حل و فصل مناقشه هسته‌ای ایران و پایان تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران تاکید کرده که این مسئله با استقبال غرب، از جمله بریتانیا، فرانسه و آلمان مواجه شده است.

با این حال اظهار نظر اخیر سامانتا پاور، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، حکایت از آن دارد که مقامات این کشور معتقدند هنوز سخنان آقای روحانی به مرحله عمل نرسیده است یا آن طور که خانم پاور گفته «هیچ نشانه‌ای مبنی بر تمایل تهران به حل مسئله هسته‌ای آن و رفع نگرانی‌ها در این‌ باره دیده نمی‌شود».

از سویی کنگره آمریکا نیز طرح تشدید تحریم‌های ایران را تصویب کرده که برای اجرا تنها به امضای باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، احتیاج دارد، طرحی که گفته می‌شود سخت‌ترین تحریم‌ها علیه تهران خواهد بود.

اما اکنون حسن روحانی می‌گوید که دولت او «همه تلاش خود را به کار خواهد گرفت که با منطق و استدلال و حکمت توام با عزت» بتواند مسئله را حل و فصل بکند و «از حقوق مسلم مردم نیز ذره‌ای کوتاه نمی‌آید».

«عددسازی» ۸۰ هزار میلیارد تومانی در بودجه

آقای روحانی همچنین بر آشفتگی وضعیت اقتصادی کشور صحه می‌گذارد و تاکید می‌کند که دولت را در «شرایطی بسیار سخت» تحویل گرفته است.

به گفته او، ۸۰ هزار میلیارد تومان از بودجه‌ای که دولت پیشین برای سال جاری در نظر گرفته «قابل وصول نیست و عددسازی محض» است و از این رو بودجه امسال «در خوش‌بینانه‌ترین حالت ۱۳۰ هزار میلیارد تومان» محسوب می‌شود، نه ۲۱۰ هزار میلیارد تومان.

دولت آقای روحانی پیش از این خواستار «اصلاح قانون بودجه ۱۳۹۲» در مجلس شورای اسلامی شده بود، اما مجلس ایران به فوریت آن رای نداد.

حسن روحانی در ادامه سخنان خود همچنین تاکید کرد که «رشد اقتصادی کشور منفی است»، در حالی که محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت پیشین، همواره ادعا می‌کرد کشور از رشد اقتصادی مطلوب برخوردار است.

آقای روحانی گفت: «وقتی رشد اقتصادی منفی اعلام می‌شود یعنی کشور در رکود است و وقتی رکود است و تولید نقشی ندارد، یعنی گرانی به وجود می‌آید، یعنی به واردات نیاز داریم، آن هم در شرایطی که در تحریم هستیم.»

تحریم‌ها از عوامل مهم آشفتگی اقتصادی ایران محسوب می‌شود که مقامات جمهوری اسلامی نیز به دفعات آن را تایید کرده‌اند. این تحریم‌ها نفت ایران را نشانه رفته است و امکان صادرات آن را برای تهران دشوار می‌سازد.

حسن روحانی نیز با اشاره به تحریم نفت ایران می‌گوید که این مسئله باعث شده دولت برای تامین منابع مالی خود با مشکل مواجه شود، اما با این حال «دولت ناامید نیست» و «بر مشکلات غلبه خواهد کرد».

آقای روحانی سه‌شنبه شب، ۱۹ شهریور، نخستین گزارش کار خود در مقام رئیس دولت ایران را از طریق تلویزیون دولتی ایران به مخاطبان خود خواهد داد.
XS
SM
MD
LG