لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۴

لاوروف: ایران غنی‌سازی را متوقف کند، تحریم‌ها لغو می‌شود


لاوروف: مسکو پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران خواهان از سرگیری هر چه سریع‌تر مذاکرات هسته‌ای شده است
لاوروف: مسکو پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران خواهان از سرگیری هر چه سریع‌تر مذاکرات هسته‌ای شده است
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، روز پنج‌شنبه، ۳۰ خرداد تاکید کرد که اگر ایران غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند، گروه ۱+۵ نیز در جهت لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران حرکت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری روسی ایتارتاس، آقای لاوروف که با شبکه تلویزیونی روسیه ۲۴ گفت‌وگو می‌کرد با اشاره به سخنان حسن روحانی، رییس جمهوری منتخب ایران، و ابراز تمایل او به حل مناقشه اتمی تهران اظهار داشت که مسکو از این رویکرد استقبال می‌کند.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین گفت که مسکو پس از پایان انتخابات ریاست جمهوری ایران خواستار از سرگیری مذاکرات میان تهران و شش قدرت جهانی «در اولین فرصت ممکن» شده است.

در یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران که روز ۲۴ خرداد برگزار شد، حسن روحانی توانست اکثریت آرا را بدست آورد.

او در نخستین کنفرانس خبری خود پس از انتخابات از لزوم حل مسئله هسته‌ای ایران سخن گفت و تاکید کرد که تهران آمادگی «شفاف‌سازی بیشتر» در رابطه با برنامه اتمی خود دارد.

این اظهارات با واکنش مثبت وزارت امور خارجه روسیه مواجه شد که در بیانیه‌ای اعلام کرد، روسیه نیز به همراه دیگر کشورهای عضو گروه ۱+۵ و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دقیقا خواهان «شفافیت همه‌جانبه و نظارت بیشتر بر برنامه اتمی ایران» است.

اکنون نیز سرگئی لاوروف می‌گوید که باید در پی راه‌هایی برای حل مسئله غنی‌سازی اورانیوم در ایران بود.

وی پیش از این گفته بود که ایران آمادگی دارد غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را متوقف کند. مقامات ایران این سخن را نه تایید و نه تکذیب کرده‌اند.

روسیه همراه با ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین و آلمان، شش کشور عضو گروه ۱+۵ هستند. این گروه مذاکرات دامنه‌داری را با ایران برای حل مسئله اتمی آن آغاز کرده است، اما این مذاکرات تاکنون به توافقی میان طرفین منجر نشده است.

ایران هم‌اکنون تحت تحریم‌های شدید بین‌المللی قرار دارد که بر اقتصاد کشور سایه انداخته است. غرب نگران است که در پوشش فعالیت های هسته‌ای خود که آن را صلح آمیز می‌داند به دنبال ساخت سلاح اتمی باشد. تهران این ادعا را رد کرده است.
XS
SM
MD
LG