لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۳

فرمان پوتین برای بازگشت نیروهای روسیه از مرز اوکراین


ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، به نیروهای نظامی این کشور که در مرز اوکراین مستقر هستند، دستور داد به پایگاه‌های خود بازگردند، اما دبیر کل ناتو می‌گوید که هنوز هیچ نشانه‌ای مبنی بر بازگشت نظامیان روس از مرز اوکراین دیده نمی‌شود.

به گزارش رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی، کرملین در بیانیه‌ای روز دوشنبه ۲۹ اردیبهشت اعلام کرد نیروهایی که به منظور «رزمایش» در مناطق روستوف، بلگورود و بریانسک مستقر شده‌اند، به پادگان‌ها بازگردند.

این گزارش می‌گوید که فرمان آقای پوتین به سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، ابلاغ شده است، اما بیانیه کرملین مشخص نمی‌کند که چه تعداد از نیروهای نظامی روسیه از این سه منطقه به پادگان‌ها بازخواهند گشت و این فرایند تا چه زمانی انجام می‌شود.

تنها حدود دو هفته پیش نیز رئیس جمهوری روسیه بیان کرده بود که نیروهای این کشور از مرز اوکراین عقب می‌نشینند، اما چندی بعد ایالات متحده اعلام کرد که تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد نیروهای روسیه همچنان پشت مرزهای اوکراین مستقر هستند.

اکنون نیز در شرایطی که کرملین فرمان جدید ولادیمیر پوتین را منتشر کرده است، دبیرکل ناتو می‌گوید که هیچ نشانه‌ای مبنی بر تغییر مواضع نیروهای روسیه در مرز اوکراین به چشم نمی‌خورد.

به گزارش رویترز، آندرس فوگ راسموسن روز دوشنبه اظهار کرد: «متاسفانه ما هیچ نشانه‌ای ندیده‌ایم که ثابت کند روسیه عقب‌نشینی را آغاز کرده باشد.»

با این حال دبیرکل ناتو تاکید کرده است که بازگشت نیروهای روسیه از مرز می‌تواند بحران اوکراین را کاهش دهد.

پیش از این باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، از مسکو خواسته بود که نیروهای نظامی خود را به عقب بازگرداند و برای پایان دادن به بحران اوکراین و رفع تنش‌ها در منطقه وارد مذاکره شود.

از سویی اوکراین نیز اعلام کرده که ارتش آن کشور در برابر حمله احتمالی روسیه به حالت آماده‌باش کامل درآمده است. با این‌حال مقامات روسیه تاکید کرده‌اند که مسکو قصد اعزام نیرو به داخل خاک اوکراین را ندارد.
XS
SM
MD
LG