لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۵

صالحی: جمهوری اسلامی خواهان بهترین روابط با مصر است


علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران، می‌گوید: «روند دمکراسی که در مصر شروع شده، روندی پایدار خواهد بود و روز به روز مستحکم‌تر خواهد شد.»
علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران، می‌گوید: «روند دمکراسی که در مصر شروع شده، روندی پایدار خواهد بود و روز به روز مستحکم‌تر خواهد شد.»
در پی هشدار مصر به ایران نسبت به آن‌ چه «دخالت‌های» تهران در امور داخلی این کشور شمال آفریقا خوانده است، علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران، گفت که جمهوری اسلامی خواهان «بهترین روابط» با قاهره است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، آقای صالحی که روز پنج‌شنبه، ۲۰ تیر، با محمد کامل عمرو، همتای مصری خود، از طریق تلفن گفت‌وگو می‌کرد، با اشاره به تحولات مصر اظهار داشت: «هر تصمیمی که مردم مصر بگیرند، مورد احترام همگان است.»

وزارت امور خارجه مصر ساعاتی قبل از این مکالمه تلفنی، بیانیه‌ای در انتقاد از مواضع مقامات ایران در رابطه با رویدادهای اخیر مصر منتشر کرده بود که می‌گفت چنین مواضعی دلیلی بر «عدم درک صحیح» ایران از «ماهیت دموکراتیک» این رویدادهاست.

مصر در روزهای گذشته شاهد اقدام ارتش این کشور در برکناری محمد مرسی از مقام ریاست جمهوری بوده است، اقدامی که با مقاومت گروه اسلام‌گرای اخوان‌المسلمین، حزب حامی آقای مرسی و دیگر هواداران او مواجه شده است.

مقامات ایرانی نسبت به این اقدام ارتش ابراز نگرانی کرده‌اند و از جمله سخنگوی وزارت امور خارجه ایران به مردم مصر هشدار داده است که نگذارند «دست‌های تفرقه‌افکنانه» این کشور را به سمت درگیری‌های داخلی سوق دهد.

اما مصر این اظهارات را نشان‌دهنده «دخالت‌های» تهران در امور داخلی این کشور دانست و آن را «غیرقابل قبول» خواند که این امر به تماس تلفنی وزرای خارجه دو کشور منجر شد.

علی‌اکبر صالحی در این مکالمه تلفنی همچنین بر ضرورت «وحدت و انسجام ملی» در مصر و همکاری «نخبگان» این کشور تاکید کرده است.

او افزود: «روند دموکراسی که در مصر شروع شده، روندی پایدار خواهد بود و روز به روز مستحکم‌تر خواهد شد.»

خبرگزاری ایسنا می‌نویسد که وزیر امور خارجه مصر نیز در این مکالمه گفته که کشورش خواهان «بهترین روابط» با جمهوری اسلامی ایران است.

روابط تهران و قاهره پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ ایران قطع شد تا سال گذشته که با روی کار آمدن محمد مرسی قدم‌هایی برای بهبود روابط میان دو کشور برداشته شد و از جمله محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، به مصر سفر کرد که این اولین سفر یک رهبر ایرانی به این کشور پس از سه دهه بود.

سفر صالحی به ترکیه در رابطه با مصر

گزارشی دیگر از فعالیت‌های دیپلماتیک ایران در رابطه با تحولات مصر حکایت از آن دارد که علی‌اکبر صالحی برای گفت‌وگو و رایزنی با مقامات ترکیه در این‌ باره به آنکارا سفر می‌کند.

به گفته عباس عراقچی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، این سفر امروز، جمعه انجام می‌شود و تنها چند ساعت به طول می‌انجامد.

ترکیه در رابطه با برکناری محمد مرسی از ریاست جمهوری مصر موضعی انتقادی داشته است تا جایی که دولت این کشور خواهان دخالت شورای امنیت سازمان ملل متحد در رویدادهای سیاسی مصر شده است.

این مواضع واکنش شدید دولت موقت مصر را در پی داشت که در یک مورد آن وزارت امور خارجه مصر سفیر ترکیه در قاهره را احضار کرد.

ترکیه همچنین اصطلاح «کودتای نظامی» را در رابطه با اقدام ارتش در برکناری محمد مرسی به کار برده که این مسئله موجب نارضایتی بیشتر دولت جدید مصر شده است.
XS
SM
MD
LG