لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۱

وداع با کافه ایرانی ۱۰۰ صد ساله در بمبئی


کافه ایرانی «بی.‌مروان» در پایتخت اقتصادی هند پس از یک‌صد سال تا چند هفته آینده برای همیشه تعطیل خواهد شد.
کافه ایرانی «بی.‌مروان» در پایتخت اقتصادی هند پس از یک‌صد سال تا چند هفته آینده برای همیشه تعطیل خواهد شد.
در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بيستم ميلادی، صدها «کافه‌ ايرانی» در شهر بزرگ بمبئی در هند سربرآوردند. اين کافه‌های ايرانی را که در هند زبانزد مردم هستند، پارسيان گشوده‌اند که بيش از يک هزار سال پيش، از ايران راهی هند شدند و در آن کشور پناه گرفتند.
حال خبرگزاری فرانسه می‌نويسد که يکی از مشهورترين این کافه‌ها در آستانه تعطيلی است. به یک معنا شمار کافه‌های ايرانی معروف بمبئی هم مانند جمعيت پارسيان هند کمتر و کمتر مي‌شود.
کافه ايرانی ‌‌B.Merwan & Co يکصد سالی است که در اين شهر ساحلی شلوغ هند برای کارگران پُرکار، چای شيری شيرين و نان کماج سرو کرده اما بناست در ماه مارس، تنها چند هفته ديگر، درهايش را برای آخرين بار بگشايد.
این گزارش می‌گوید، کافه‌های ایرانی با سقف‌های بلندی که دارند در روزگار اوج‌ خود از بازرگانان، کارگران و روسپيان به يکسان با انواع خاگينه‌ها يا املت‌ها پذیرایی می‌کردند یا با شيرينی‌های هِل‌دار که «کيک های ماوا» خوانده می‌شوند و رول‌های نان و کره که «برون ماسکا» (brun maska) نام دارند.

امروز کمتر از ۳۰ تای آنها در پايتخت اقتصادی هند باقی مانده‌اند و همان‌ها هم در رقابت با رستوران‌های مدرن زنجيره‌ای و به‌خاطر قيمت‌های بالای املاک و مستغلات و بی‌ميلی اعضای جوان‌تر خانواده‌های پارسی به ادامهٔ سنت کافه‌های ايرانی، از نفس افتاده‌اند.
در حقیقت، ويژگی‌ کافه‌های ايرانی که نامشان را زبانزد ساخته، ارائهٔ خوراک و شيرينی و نوشيدنی با کيفيت بالا و به بهای نازل يا منصفانه است.

اما پارسيان صاحب کافه‌های ايرانی با وجود درخواست مشتريان و علاقمندان پر و پا قرص خوراکي‌ها و آشاميدني‌هايشان حاضر نيستند قيمت‌هايشان را افزايش دهند.
در ادامه این گزارش آمده است، مشتريان وفادار کافه ايرانی «بی. مِروان» که در برابر ايستگاه پر رفت و آمد خيابان گرانت بمبئی جای دارد از فکر اين که ديگر برای کيک‌های مشهورش که غالبا يکراست از اجاق بيرون آورده و فروخته می‌گردند، در صف نخواهند ايستاد، افسرده می‌شوند.
«کَرسی مِهتا» يکی از این مشتریان است، بازرگانی که ضمن خوردن يک نان پرشده از سبزيجات و نوشیدن فنجانی از چای به خبرگزاری فرانسه می‌گوید، ۲۰ سال است که به اين کافه ايرانی می‌آمده است.
او خبر دارد که کافه مروان قرار است تعطیل می‌شود و می‌داند که شوربختانه باید از این پس به هتل‌های دور و بر عادت کند.
XS
SM
MD
LG