لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۵

واشینگتن پست: خروج یک چهره ارشد القاعده از ایران


اسامه بن لادن و ایمن الظواهری، رهبران پیشین و کنونی القاعده. ثروت صالح شحاته از معاونان ایمن الظواهری بود که سال ۱۹۹۸ از جهاد اسلامی مصر به بن لادن پیوست.
اسامه بن لادن و ایمن الظواهری، رهبران پیشین و کنونی القاعده. ثروت صالح شحاته از معاونان ایمن الظواهری بود که سال ۱۹۹۸ از جهاد اسلامی مصر به بن لادن پیوست.
روزنامه واشینگتن پست به نقل از مقامات امنیتی آمریکا نوشت که یک چهره ارشد القاعده که پس از هجوم نیروهای ایالات متحده به افغانستان در سال ۲۰۰۱ به ایران پناه برده بود، این کشور را ترک کرده است.

گزارش این روزنامه که روز جمعه، ۲۵ بهمن، منتشر شده است، از ثروت صالح شحاته به عنوان چهره‌ای نزدیک به رهبر کنونی القاعده نام می‌برد و بیان می‌کند که پیش از او نیز برخی دیگر از اعضای این گروه تروریستی ایران را ترک کرده‌اند.

به نوشته واشینگتن پست، خروج چهره‌های القاعده از ایران پرسش‌هایی را درباره انگیزه جمهوری اسلامی به وجود آورده است که چرا به آنها اجازه می‌دهد یا مجبورشان می‌سازد کشور را ترک کنند.

در همین حال مقامات امنیتی آمریکا، ثروت صالح شحاته را به عنوان معاون پیشین ایمن الظواهری، رهبر کنونی القاعده، معرفی می‌کنند، ۵۹ ساله، اهل کشور مصر که قبل از پیوستن به اسامه بن لادن در سال ۱۹۹۸ عضو جهاد اسلامی مصر بود.

به گفته آنها، شحاته یکی از معدود اعضای باقی‌مانده از حلقه پاسداران قدیمی القاعده است که رابطه او با ایمن الظواهری به چند دهه قبل بازمی‌گردد و امروز بدون تردید، یکی از مجرب‌ترین تروریست‌ها محسوب می‌شود.

در پی رویداد ۱۱ سپتامبر و حوادث متعاقب آن، ده‌ها پیکارجوی القاعده و از جمله چهره‌های ارشد آن به ایران پناه بردند، اگرچه هیچ وقت مشخص نشد که آنها از چه میزان آزادی در ایران برخوردار بودند، اما، به نوشته واشینگتن پست، به نظر می‌رسد که دوران اقامت‌شان در این کشور به‌ سر آمده است.

ده‌ها چهره شاخص القاعده در دو سال اخیر ایران را ترک کرده‌اند، از جمله نزیه عبدالحمید الرقیعی یا همان ابو انس اللیبی، متهم حمله به سفارتخانه‌های آمریکا در تانزانیا و کنیا، و سلیمان بوغیث، داماد بن لادن و سخنگوی سابق القاعده، که هر دو آنها نیز در نهایت بازداشت و روانه بازداشتگاه‌های ایالات متحده شدند.

واشینگتن پست در ادامه می‌نویسد که مشخص نیست چه زمانی ثروت صالح شحاته ایران را ترک کرده است، اما یک مقام سابق آمریکا که می‌خواهد نام او منتشر نشود، می‌گوید که تصور می‌کند که شحاته به لیبی سفر کرده است.

به گفته او، اطلاعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد شحاته احتمالا در سال ۲۰۱۳ ابو انس اللیبی و یکی از دیگر چهره‌های القاعده به نام زبیر المغربی را که او هم از ایران خارج شده، ملاقات کرده است.

پیش از این سایت خبری «لانگ وار جورنال» گزارش داده بود که شحاته در سال ۲۰۱۱ با انتشار بیانیه‌ای از سرنگونی حکومت حسنی مبارک در مصر حمایت کرده است.

واشینگتن پست نوشته است که او در زمان انتشار این بیانیه در ایران اقامت داشته است.
XS
SM
MD
LG