لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۰

آزادی شهناز جیزان، یکی از رهبران کلیسای اهواز


شهناز جیزان آخرین فرد از رهبران کلیسای اهواز محسوب می‌شد که همچنان در زندان بود
شهناز جیزان آخرین فرد از رهبران کلیسای اهواز محسوب می‌شد که همچنان در زندان بود
شهناز جیزان، فعال مسیحی و از رهبران کلیسای جماعت ربانی اهواز، پس از گذراندن حدود یک سال زندان روز سه‌شنبه، ۸ بهمن، آزاد شد.

وبسایت «ماده ۱۸» که وضعیت آزادی‌های دینی مسیحیان ایران را رصد می‌کند، می‌گوید خانم جیزان آخرین فرد از رهبران کلیسای اهواز محسوب می‌شد که همچنان در زندان بود در حالی که سه رهبر دیگر این کلیسا، فرهاد سبکروح، ناصر ضامن‌دزفولی و داوود علیجانی در ماه‌های آذر و دی سال گذشته آزاد شدند.

این وبسایت عنوان می‌کند که بازداشت شهناز جیزان اولین بار در دی ماه ۱۳۹۰ رخ داد اما دوره اصلی حبس او از اردیبهشت سال جاری آغاز شد، زمانی که حکم یک سال حبس تعزیری وی به تایید مراجع عالی قضایی رسید.

در این میان نگهداری خانم جیزان در زندان واکنش منفی شورای کلیساهای همگام را به دنبال داشت که بر مجموعه کلیساهای ایرانیان خارج از کشور نظارت دارد.

در گزارش‌ها اتهامات شهناز جیزان و دیگر رهبران کلیسای اهواز «گرایش به آیین مسیحیت، دعوت از افراد مسلمان به تغییر دین و فعالیت‌های تبلیغی علیه نظام از طریق تبلیغ مسیحیت تبشیری» اعلام شده است. اما وبسایت ماده ۱۸ تاکید می‌کند که این برخوردها نتیجه نگاه امنیتی جمهوری اسلامی به فعالیت مسیحیان فارسی‌زبان است.

به نوشته این وبسایت، هجوم ماموران امنیتی ایران به کلیسای اهواز و دستگیری رهبران آن عملا به تعطیلی این کلیسا منجر شده است در حالی‌ که «هجدهمین ماده کنوانسیون جهانی حقوق بشر متضمن آزادی تغییر مذهب یا عقیده و ایمان است و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی هم می‌شود».

گزارش نهادهای مدافع آزادی‌ها نشان می‌دهد وضعیت آزادی اقلیت‌های دینی در ایران مناسب نیست، چنان‌که کمیسیون آزادی مذاهب، حکومت ایران را در شمار بزرگ‌ترین ناقضان آزادی مذهب قرار داده است.

سازمان بین‌المللی «درهای باز» هم در گزارش سالیانه خود تاکید می‌کند که ایران از نظر آزار و اذیت مسیحیان در میان ۱۰ کشور اول جهان است.
XS
SM
MD
LG