لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۴

ایران دو شهروند اسلواکی را آزاد کرد


در پی انتشار اخبار ضدونقیض، دولت اسلواکی روز پنج‌شنبه، ۲۱ آذرماه، اعلام کرد دو شهروند این کشور که در ایران به اتهام جاسوسی بازداشت شده بودند، به دنبال سفر نخست‌وزیر اسلواکی به تهران آزاد شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بئاتریس هوداکوا، سخنگوی نخست‌وزیر اسلواکی، روز پنج‌شنبه، ۲۱ آذر، گفت که رابرت فیتسو، نخست‌وزیر، و میروسلاو لایتساک، وزیر امور خارجه اسلواکی، توانسته‌اند با این دو تبعه اسلواکی در سفارتخانه این کشور در تهران ملاقات کنند.

دولت و رسانه‌های اسلواکی از این دو شهروند به عنوان دو گلایدرسوار نام می‌برند که برای ساخت فیلمی مستند به ایران سفر کرده بودند، در حالی که مقامات ایران می‌گویند آنها «تجهیزات نامتعارفی» وارد کشور کرده و «از برخی مراکز ممنوعه عکس و فیلم گرفته‌اند».

این دو اوایل تابستان سال جاری به همراه شش شهروند دیگر اسلواکی بازداشت شدند، اما در نهایت حکومت ایران تصمیم به ادامه بازداشت تنها این دو نفر گرفت تا «تحقیقات بیشتری» انجام دهد، در حالی که سایر اعضای گروه را شهریورماه آزاد کرد.

در پی این ماجرا نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه اسلواکی صبح پنج‌شنبه به ایران سفر کردند که گزارش‌ها حکایت از رایزنی آنها با اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری ایران، دارد.

چهارشنبه شب رسانه‌های داخل ایران خبر از آزادی این دو شهروند اسلواکی از زندان اوین داده بودند، اما این خبر پیش از ظهر پنج‌شنبه توسط دولت اسلواکی تکذیب شد.

سال گذشته نیز نیروهای امنیتی ایران یک شهروند اسلواکی را بازداشت کردند که تصاویر او در قالب مستندی به عنوان «شکارچی در دام» از تلویزیون دولتی ایران پخش شد.

این شهروند اسلواکی هم متهم به جاسوسی برای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا بود، اما بهمن‌ماه همان سال آزاد شد.
XS
SM
MD
LG